دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟


 

 

دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از  انواع دوربین های مداربسته که دارای قابلیت های پیشترفته ومتفاوتی می باشند رو به افزایش می باشد یکی از این دوربین های مداربسته که کاربردهای خاصی دارد، دوربین های مداربسته حرارتی می باشد . اما دوربین مداربسته حرارتی چیست و چه کابردهای دارد ؟ چه تکنولوژی در این نوع از دوربین های مداربسته به کار رفته است ؟ مزایا و معایب نصب دوربین های مداربسته حرارتی چیست ؟دراین مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم .باما در ادامه این مقاله همراه باشید .

آنچه دراین مقاله خواهید خواند :

  • دوربین مداربسته حرارتی چیست ؟
  • عملکرد دوربین مداربسته حرارتی  چگونه است ؟
  • کاربرد دوربین مداربسته حرارتی
  • تکنولوژی های به کاررفته در دوربین های حرارتی
  • دوربین حرارتی و کنترل تردد
  • کاربرد دوربین های حرارتی در صنایع
  • مزایای استفاده از دوربین های حرارتی 
  • معایب استفاده از دوربین های حرارتی 

 

دوربین مداربسته حرارتی چیست ؟

دوربین مداربسته حرارتی یا گرمایی (Thermal CCTV Camera) یکی از انواع دوربین های مداربسته می باشند که با استفاده از شکل حرارتی، تصاویر خود را می سازند . در سایر دوربین های مداربسته تصاویر ایجاد شده براساس نور تشکیل می شوند . تصاویری که این نوع از دوربین های مداربسته تولید می کنند با نام تصاویر ترموگرام(گرمانگار) شناخته می شوند و از طریق تکنولوژی به نام ترموگرافی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند . این دوربین های مداربسته  می توانند در تاریکی مطلق هم تصاویر انسان یا اجسامی که دارای گرما هستند شناسایی کنند.

عملکرد دوربین مداربسته حرارتی چگونه است؟

ساختار دوربین های مداربسته حرارتی با ساختار دوربین های مداربسته معمولی بسیار مشابه می باشد دوربین های مداربسته حرارتی، پرتوهای گرمای که از اجسام  منتشر شده است را از طریق یک لنز بر روی چیپ تصویر گرمایی متمرکزمی شوند چیپ تصویر این دوربین های مداربسته  یک دیود حساس به گرما وجود دارد و این درصورتی است که در دوربین های مدارسته معمولی  از دیودهای حساس به پرتوهای نوری استفاده می شود . پس ازاینکه پرتوهای گرما به دیود ها برخورد کردمقداری از ولتاژ با توجه به شدت آن ایجاد می شود . این ولتاژها در نهایت به اطلاعات دیجیتال یا سیگنال های آنالوگ تبدیل می شود و از این طریق می توان تصاویر حرارتی را در یک نمایشگر دید . تمامی اجسام از خود نور مادون قرمز را منتشر می کنند . نور مادون قرمز به صورت گرما می باشد و چشم انسان قادر به مشاهده این نور نمی باشد ولی دوربین های مداربسته حرارتی با استفاده از تکنولوژی های  پیچیده می توانند نورمادون قرمز را تشخیص دهد.دوربین های مداربسته حراراتی قادر می باشند که پرتوهای مادون قرمزی که از انسان و موجودات زنده و اجسام تابیده می شود را تشخیص دهد . در این تصاویر اجسامی که گرمای زیادی دارند با رنگ قرمز دیده می شوند و هر نقطه های که گرمای کمی دارد با رنگ آبی دیده می شود و اجسام یا محیطی که دارای گرمای متوسطی باشند با رنگ های با طیف زرد و نارنجی دیده می شوند .

 

کاربرد دوربین مداربسته حرارتی

کاربرد اصلی دوربین های مداربسته حرارتی برای اماکنی می باشد که نیاز به حساسیت بالای امنیتی هستند . اماکنی مانند پالایشگاه ها بیشترین استفاده را از دوربین های حرارتی جهت بررسی کردن میزان حرارت نقاط مختلف دارند . از دوربین های مداربسته حرارتی جهت تشخیص انسان یا حیوان در پشت مانع های مانند ماشین یا بوته استفاده کرد.از دوربین های حرارتی در صنایع، موضو عات زیست محیطی، صنایع پزشکی و… استفاده کرد .

تکنولوژی های به کار رفته در دوربین های حرارتی

در دوربین های حرارتی از تکنولوژی های پیشترفته ای استفاده شده تا بتوانند عملکرد پیشترفته تری داشته باشند . در اینجا به اختصاربه تکنولوژی های به کار رفته در این دوربین ها اشاره خواهیم کرد :

  • تکنولوژی  (Digital Detail Enhancement)DDE : با استفاده از این تکنولوژی می توان جزئیات بیشتری از تصویر را به کاربر ارائه داد .
  • تکنولوژی  AGC (Auto Gain Control) : با استفاده ار این تکنولوژی می توان محدوده داینامیکی تصویر دوربین حرارتی را مشخص کرد .
  • تکنولوژی 3D DNR : این تکنولوژی مقدار پیکسل های نویزدار تصویر را از طریق پردازش سیگنال کاهش داده و تصایری با شفافیت بیشتر را ارائه خواهد داد .

دوربین حرارتی و کنترل تردد

دوربین های حرارتی کاربرد بسیار مهمی در کنترل ترافیک دارند . نحوه عملکرد این دوربین ها  به این صورت می باشدکه در هر شرایط آب و هوایی مانند باران و برف ویا هر نوع شرایط نوری بتوانند عابران پیاده، اتومبیل ها ، دوچرخه و یا هر وسیله نقلیه ای  را تشخیص دهند و با ارسال سیگنال می توانند مناسب ترین زمان حرکت وسایل نقلیه یا عابران پیاده را تعیین کنند و به این ترتیب  کنترل چراغ های راهنمایی و رانندگی از راه دور انجام می شود و نیازی به کنترل چراغ های راهنمای و رانندگی به صورت دستی نمی باشد . به همین دلیل استفاده از دوربین های حرارتی می تواند یک راهکار بسیار پیشترفته و کاربردی برای کنترل ترافیک باشد .

کاربرد دوربین های حرارتی در صنایع

از دوربین های حرارتی Thermalبرای تشخیص خرابی و پیشگیری از خرابی در  ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی با استفاده از  تجزیه و تحلیل درجه حرارت در بخش های مختلف محصول، ماشین آلات و تجهیزات الکتریکی می باشد . در واقع تجزیه و  تحلیل تصاویر رنگ های  دوربین  حرارتی می تواند مانع از انجام آزمایش های پیچیده و هزینه بر برای تشخیص  در زمان خرابی ماشین آلات جلوگیری می کند . دوربین های حرارتی می تواند  در افزایش بهره وری و کاهش زمان تعمیرماشین آلات صنعتی بسیار موثرباشند . دوربین های حرارتی برای تشخیص خرابی ها در صنایع در حال حاضر در کشورهای در حال توسعه مورد استفاده قرار می گیرند .

مزایای استفاده از دوربین های حرارتی 

  • تصاویر که از طریق دوربین های حرارتی به دست می آیند تحت تاثیر نور و سایه قرار نمی گیرند و بنابراین بسیار کاربردی می باشند .
  • با استفاده از دوربین های حرارتی می توان اطلاعات بسیار مفیدی از فضای محیطی دریافت کرد،به طور مثال می توان از روشن بودن یک ماشین بی حرکت یا از زنده بودن یک انسان در یک محیط خاص اطلاع پیدا کرد .
  • با استفاده از دوربین های حرارتی می توان در شرایط آب وهوایی نامساعد که نمی توان در آن با دوربین های معمولی تصویری دریافت کرد،موقعیت مکانی و زنده بودن انسان یا حیوان را شناسایی کرد .
  • دوربین های حرارتی جهت تهیه فیلم های مستند مورد استفاده قرار می گیرد، بسیاری از فیلم های مستند حیات وحش با استفاده از دوربین های حرارتی تهیه می شوند .
  • برای دوربین های حرارتی می توان الگوی حرارتی تعیین کرد، به طور مثال می توان به این دوربین ها الگوی داد تا در صورت حرکت منبع گرمایی آن را شناسایی کند و محل مکانی آن را به کاربر اطلاع دهد .

معایب استفاده از دوربین های حرارتی 

  • دوربین های حرارتی تصاویر را به صورت تصاویر حرارتی نشان می دهد وبنابراین امکان تشخیص افراد وجود ندارد . 
  • تصاویر دوربین های حرارتی از رزولوشن پائینی برخوردار می باشندو بنابراین ممکن است نتوان جزئیات تصویر را مشاهده کرد .
  • دوربین های حرارتی یکی از پر هزینه ترین دوربین های مداربسته می باشند و بنابراین یکی از معایب استفاده از دوربین های حرارتی  می باشد. 

خرید دوربین های حرارتی 

جهت مشاوره رایگان و خرید انواع دوربین های مداربسته حرارتی، تحت شبکه با شماره 02158731 با کارشناسان فروش الکامپ تماس حاصل فرمائید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *