Motion Detection یا تشخیص حرکت چیست؟


Motion Detection یا تشخیص حرکت چیست؟

MOTION DETECTION یا تشخیص حرکت یکی از تکنولوژی های پیشترفته به کار رفته در دوربین های مداربسته می باشد که به وسیله آن می توان در صورتی که حرکتی در زاویه تصویر دوربین مداربسته صورت گیرد سنسور های دستگاه فعال شده و هشدار آن فعال می شود و دستگاه شروع به ضبط تصاویر می کندو در لحظاتی که حرکتی در میدان دید دوربین مداربسته وجود نداشته باشد تصاویر دوربین ضبط نخواهد شد.یکی از مهمترین مزیت های  استفاده از این قابلیت کاهش هزینه ها می باشد که به آن می پردازیم.قابلیت MOTION DETECTION  یا تشخیص حرکت در اکثر دوربین های مداربسته با تکنولوژی HD و یا دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP وجود دارد.

نحوه عملکرد MOTION DETECTION یا تشخیص حرکت؟

نحوه عملکرد قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION  بسیار ساده می باشد و به این صورت است که از مقایسه تغییرات صورت گرفته در یک فریم تصویر نسبت به فریم بعدی تصویر صورت می گیرد.برای فعال کردن این قابلیت باید از طریق تنظیمات دستگاه این قابلیت را فعال کرده و سپس برای تست کردن آن با ایجاد کردن یک حرکت در میدان دید دوربین مداربسته از ضبط شدن تصاویر توسط دستگاه اطمینان حاصل می کنیم.اگر سیستم مورد نظر مجهزبه آلارم هشدار باشد به محض تشخیص حرکت آلارم نیز فعال می شود.و زنگ های هشدار به صدا در می آید .

مزایای استفاده درتکنولوژی MOTION DETECTION یا تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته

یکی از مهمترین مزیت های استفاده از تکنولوژی MOTION DETECTIONیا تشخیص حرکت کاهش هزینه ها می باشد که از چند طریق انجام می شود.

کاهش هزینه ها از طریق اشغال نکردن فضای هارد:با استفاده از تکنولوژی MOTION DETECTION یا تشخیص حرکت فقط در زمانی که حرکتی روبه روی میدان دید دوربین مداربسته صورت بگیرد دستگاه شروع به ضبط تصاویر می کند،بنابراین فضای ذخیره سازی هارد کمتر اشغال شده و میتوان از فضای ذخیره سازی هارد در مدت زمان بیشتری استفاده کرد.

کاهش هزینه ها از طریق عدم نیاز حضور فیزیکی:اگر از قابلیت MOTION DETECTION یا تشخیص حرکت استفاده کنیم دیگر نیازی به حضور فیزیکی شخصی جهت نظارت به صورت شبانه روزی وجود ندارد و از این طریق می توان هزینه های استخدام را کاهش داد .

تامین امنیت بیشتر :با استفاده از قابلیت تشخیص حرکت یا MOTION DETECTION می توان امنیت فضای که نظارت بر روی آن انجام می شود از طریق یک نظارت هوشمند تامین شود.دوربین های مداربسته هوشمندی که از تکنولوژی MOTION DETECTION استفاده می کنند نسبت به دوربین های مداربسته معمولی از حساسیت و دقت بالاتری برخوردار بوده و در حفظ امنیت از عملکرد بالاتری برخوردار می باشند.

خطاهای تشخیص حرکت در تکنولوژی MOTION DETECTION یا تشخیص حرکت:

  • پایین بودن سرعت پردازش ممکن است باعث از دست رفتن برخی تصاویر
  • عدم توانایی در تشخیص اندازه اشیاء ونداشتن  تنظیمات سیستم جهت این مشکل
  • عدم توانایی در تشخیص فرق بین اشیاء بزرگ با کنتراست پائین و اشیاء کوچک با کنتراست بالا
  • محدودیت استفاده در فضاهای که شعاع دید کم دارند
  • خطا در تشخیص حرکت درصورتی اختلاف سطح نور محیط
  • خطا  تشخیص در صحنه های که کنتراست بالا دارند
  • عدم کارایی در زمان  تغییراندازه اشیاءبه دلیل قرار گرفتن در دورنمای تصویر
  • امکان خطا هنگام حرکت حیوانات کوچک
  • تشخیص اشتباه در صورت بارش باران یا برف و یا وزش باد
فعال سازی MOTION DETECTION یا تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته 
فعال سازی MOTION DETECTION  یا تشخیص حرکت در دوربین های مداربسته شامل دو مرحله می باشد:
1.دانلود نرم افزار تشخیص حرکت مربوط به دوربین مداربسته 
2.نصب و تنظیمات جهت فعال سازی در دوربین مداربسته:
  1. پس از دانلودنرم افزار MOTION DETECTION  به تنظیمات دستگاه رفته و به قسمت (Event Management) مدیریت رویداد ها می رویم وبعد برروی تب رویداد ها(event tab) کلیک می کنیم.
  2. دوربین مداربسته مورد نظر را انتخاب کرده و بر روی motion detection کلیک می کنیم.
  3. در مرحله بعد  تیک های  Enable و Enable Dynamic Analysis  را فعال می کنیم تا چک باکس فعال شود.
  4. در مرحله بعد از لیست پائین صفحه قالب  arming schedule را انتخاب می کنیم .اگر زنگ هشدار فعال شده باشد پیامی بر روی صفحه ظاهر می شودو سپس تصویر دوربین مداربسته نشان داده می شود.

کلام آخر:

استفاده از دوربین های مداربسته هوشمند با تکنولوژی های پیشترفته ای مانند تشخیص حرکت،تشخیص چهره،تشخیص پلاک و…می تواند در جهت تامین و حفظ امنیت محیط بسیار تاثیر گذار باشد به صورتی که این تکنولوژی ها دارای قابلیت های هستند که در بعضی مواقع خارج از توانایی انسان می باشد و با استفاده از این قابلیت می توان بسیاری از این محدودیت ها را از بین برد وبا حداقل رساندن خظاها بهترین عملکرد را به دست می آورید.استفاده از تکنولوژی های پیشترفته دوربین های مداربسته گام بزرگی در حوزه حفظ امنیت می باشد که با پیشترفت علم روز به روز از سطح بالاتری برخوردار می باشد.از این رو توصیه می شود در هنگام خرید دوربین های مداربسته نسبت به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع و قابلیت های پیشترفته دوربین های مداربسته دقت بیشتری کرده تا بتوانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را در زمینه نوع دوربین مداربسته مناسب خود داشته باشید.شما می توانید جهت دریافت مشاوره رایگان با شماره 02158731 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *