دوربین مداربسته پلاک خوان چیست؟


دوربین مداربسته پلاک خوان چیست ؟

دوربین مداربسته پلاک خوان یا دوربین ANPR مخفف عبارت Automatic Number Plate Recognition می باشد و به معنی تشخیص پلاک به صورت خودکار می باشد.دوربین مداربسته پلاک خوان به صورت کلی نوعی از دوربین های مداربسته می باشد که قابلیت خواندن و ثبت پلاک خودرو ها می باشد.از دوربین های مداربسته پلاک خوان،دوربین های هستند که برای نظارت ترافیک طراحی شده اند و با استفاده از نرم افزار های که بر روی این دوربین مداربسته به کار رفته است می توان مشکلات ترافیکی را بهبود بخشید.دوربین های مداربسته پلاک خوان به نسبت دوربین های مداربسته دیگر از قابلیت و ساختار پیچیده تری برخوردار می باشد.از دوربین های مداربسته پلاک خوان در مکان های که نیاز به کنترل تردد خودروها و تامین امنیت محیط باشد کاربرد دارند.

تکنولوژی ها و سخت افزار های به کاررفته دوربین های مداربسته پلاک خوان

دوربین های مداربسته پلاک خوان دارای لنز های قدرتمندبا توانای زوم اپتیکال(زوم بدون افت کیفیت) و انواع سنسورها میباشد تا در شرایط آب وهوایی مختلف و یا در شرایط نوری و محیطی متفاوت توانایی ثبت تصاویر را داشته باشد.در ادامه به معرفی انواع سنسورها ی به کار رفته در دوربین های مداربسته پلاک خوان و  کاربرد آنها در ثبت تصاویر می پردازیم.

سنسور DEFOG

سنسور DEFOG یا سنسور ضدمه ،سنسوری است که در شرایط آب و هوایی که مه وجود دارد ویا ذرات گرد و غبار در فضا وجود دارد و وضوح تصاویر را با مشکل مواجه می کند،می توان با استفاده از این سنسور تصاویررا با وضوح دریافت کرد.

سنسور BLC

هنگامی که نور محیط کم باشد و یا در تاریکی شب،وجود یک منبع نور شدید در پشت یک جسم باعث می شود تا جسم مورد نظر به خوبی دیده نشود و نتوان تصاویر واضحی را دریافت کرد.با استفاده از سنسور BLC می توان در هنگامی که نور چراغ خودرو در تاریکی شب باعث دیده نشدن پلاک خودرو می شود به راحتی تصاویر را با نور و و ضوح مناسب مشاهده کرد.

سرعت شاتر در دوربین های مدرابسته پلاک خوان

هنگامی که یک دوربین مداربسته پلاک خوان بخواهد تصویر یک پلاک را ثبت کند میزان سرعت شاتر دوربین مداربسته با میزان سرعت خودرو متناسب باشد تا تصاویرثبت شده از وضوح تصویر مناسبی برخوردار باشند و تصاویر تار ویا با نور کم نباشد.دوربین های مداربسته پلاک خوان با توجه به سرعت اتومبیل می تواند سرعت شاتر خود را هماهنگ کند وبه همین دلیل تصاویر ثبت شده بسیار با کیفیت و با وضوح بالایی می باشند.علاوه بر سرعت اتومبیل نور نیز یکی از فاکتورهای می باشد که در تعیین سرعت شاتر تاثیر گذار می باشد به طور مثال در روشنایی روز که نور زیادی وجود دارد سرعت شاتر می تواند 1/10000 ثانیه باشد و دلیل آن این است اگر شاتر به مدت طولانی تری باز بماندبه دلیل نور زیاد محیط تصاویر ممکن است با نور زیاد ثبت شود و وضوح کافی را نداشته باشد.ولی در تاریکی شب می تواند سرعت شاتر تا 1 ثانیه هم باز بماند تا بتواند نور بیشتری را وارد دوربین مداربسته کنند تا تصاویر از نور و وضوح بیشتری برخودار باشد.سرعت شاتر در مواقعی که بخواهیم تصویر از شماره پلاک یک اتومبیل در حال حرکت ثبت کنیم بسیار مورد اهمیت می باشد زیرا در صورتی که سرعت شاتر بالا نباشد به علت سرعت بالای اتومبیل نمی توان تصاویر واضح و خوانا تهیه کرد و پلاک اتومبیل را تشخیص داد.به طور مثال هنگامی که یک اتومبیل با سرعت 90 کیلومتر در ساعت در حال حرکت باشد و سرعت شاتر 1/10000 بر ثانیه باشددر هنگام ثبت و شاتر زدن دوربین مداربسته اتومبیل به اندازه 1.70 سانتی متر حرکت خواهد کرد و بنابراین تصویری که با این سرعت شاتر ثبت می شود یک تصویر با وضوح بالا می باشدکه شماره پلاک را میتوان تشخیص و ثبت کرد.ولی در صورتی که شاتر به اندازه 1 ثانیه باز بماند و سرعت اتومبیل هم همان 90کیلومتر بر ساعت باشد درهنگام ثبت تصویر،اتومبیل به اندازه 20متررو به جلو حرکت خواهد کرد و بنابراین تصویر ثبت شده نمی تواند خوانا باشد.بنابراین تنظیمات سرعت شاتر بر اساس سرعت اتومبیل می باشد،برای ثبت تصاویری که اتومبیل ها در حالت توقف می باشند میتوان از سرعت شاتر 1/500 ثانیه استفاده کردو برای مکان های مانند بزرگراه ها که سرعت اتومبیل ها بالا می باشد باید از سرعت شاتر بین 1/750Sتا 1/2500S استفاده کرد.

سنسور HLC

تابش نورهای چراغ های اتومبیل در تاریکی شب موجب می شود هاله از نور شدید در تصویر ظاهر شود و تصاویر وضوح کافی نداشته باشند و قابل تشخیط نباشند.با استفاده از قابلیت های که سنسور HLC دارد می تواند نور زیادی در تصویر را تشخیص داده و نور را کاهش دهد و تصاویر پلاک را قابل خواندن کنند.

 

سنسور WDR

تکنولوژی WDR مخفف واژه Wide Dynamic Range به معنی دامنه دینامیکی گسترده می باشد.با استفاده از قابلیت WDR می توان نقاط تاریک و روشنی که در تصویر به دلیل وجود دامنه های گسترده نوری که در تصویر موجود می باشد را تنظیم کرده  و بین نور های تصویر تعادل ایجاد کند و تصاویر واضحی را ارائه دهد.

استفاده از لنز متغییر و زوم اپتیکال

دوربین های مداربسته پلاک خوان با استفاده از لنزهای متغییر می توانند زاویه دید دوربین مداربسته را تغییر داده و سوژه را تعقیب کنند تا بتوانند از پلاک مورد نظر تصویر تهیه کنند.دوربین های مداربسته پلاک خوان علاوه براستفاده از لنزهای متغییر از لنزهای که دارای زوم اپتیکال (زوم بدون افت کیفیت)استفاده می کنند که با استفاده از زوم اپتیکال می توان در صورتی که اتومبیل از دوربین فاصله گرفته باشد،بر روی پلاک اتومبیل زوم کرده وتصاویر واضحی از آن تهیه کرد.

 

پروژکتور در دوربین مداربسته پلاک خوان

دوربین های مداربسته پلاک خوان با استفاده از چندین پروژکتور بسیار قوی می تواند نور زیادی به پلاک اتومبیل تابیده و بنابراین بتواند تصاویر بسیا ر با کیفیتی از آن تهیه کند.

مقاومت بالای بدنه

دوربین های مداربسته  پلاک خوان دارای مقاومت بالای بدنه می باشند تا بتوانند در شرایط آب و  هوایی نامساعد هم بهترین عملکرد را ارائه دهند.درجه مقاومت بدنه این دوریبن های مداربسته پلاک خوان IP68 می باشد که در بین درجه های استاندارد بدنه دوربین های مداربسته از درجه بسیار بالایی برخوردار می باشند.

کاربرد و محل نصب دوربین های مداربسته پلاک خوان

دوربین های مداربسته پلاک خوان برای مکان های که نیاز به تامین امنیت و نظارت بیشتری می باشند به کار گرفته می شوند. چندین مکان که نیاز به نصب دوربین ها ی مداربسته پلاک خوان دارند عبارتنداز :

  • پلیس راهنمایی و رانندگی (چهار راه ها،بزرگراه ها،ایست های بازرسی و…)
  •  مراکز سوخت گیری
  • پارکینگ ها، کارخانجات خصوصی و دولتی
  • مراکز نظامی،دو لتی،و سایر ارگان ها و سازمان ها

مراحل عملکرد دوربین مداربسته پلاک خوان

مرحله اول :در اولین مرحله از عملکرد دوربین مداربسته پلاک خوان تصاویری از محیط مورد نظر تهیه کرده و سپس برای انجام تجزیه وتحلیل به تجهیزات داخلی خود ارسال می کند.

مرحله دوم:بعد از ارسال تصاویر و داده ها به دوربین مداربسته پلاک خوان دوربین شروع به تجزیه و تحلیل داده ها کرده و اطلاعات مورد نیاز را اتشخیص می دهد. این اطلاعات براساس الگوهای اعداد و حروف بر روی پلاک می باشد.

مرحله سوم: پس از تشخیص پلاک، اطلاعات مانند  شماره پلاک، تاریخ و زمان ثبت تصاویرو مکان ثبت تصاویر در پایگاه داده ها ذخیره می شود.درصورتی که این پلاک ثبت شده در لیست متخلفین باشد مرکز پایگاه داده ها می تواند به مراکز اجرایی و نظارتی اعلام هشدار کند.

مزایای نصب دوربین های مداربسته پلاک خوان

سرعت و دقت بالا:دوربین مداربسته پلاک خوان به دلیل سرعت عمل و دقت بالایی که دارند میتوان برای نظارت اماکنی مانند  نظارت بر ترافیک، امنیت اماکن عمومی و دولتی و…مورد استفاده قرار می گیرد.

دسترسی از راه دور:دسترسی از راه دور: تصاویر ثبت شده توسط دوربین های مدابسته پلاک خوان را می توان در زمان و مکانی دسترسی پیدا کرد  . تصاویر ثبت شده را می توان  به صورت بی سیم ب انتقال دهید وبعد تصاویر را مورد بررسی قرار داد.

کیفیت تصاویر بالا:دوربین های مداربسته پلاک خوان معمولااز لنزهای با کیفیت تصاویر بالا استفاده می کنندبنابراین تصاویر به دست آمده از این دوربین های مداربسته دارای کیفیت و وضوح تصاویر بسیار بالایی می باشند و در امر تشخیص و شناسایی پلاک ها بسیار موثر می باشد.

نظارت 24 ساعته:یکی دیگر از مزیت های استفاده کردن از دوربین های مداربسته پلاک خوان قابلیت نظارت به صورت 24ساعته می باشد.

خربد دوربین مداربسته پلاک خوان

جهت خریددوربین مداربسته پلاک خوان با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *