انواع کابل های دوربین مداربسته


انواع کابل های دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته برای اتصالات خود  از انواع کابل ها استفاده می کندوبسته به  تکنولوژی  به کاررفته دردوربین مداربسته که از نوع آنالوگ باشد ویا تکنولوژی به کاررفته در آن دوربین های مداربسته تحت شبکه(IP) باشداز انواع  متفاوتی از کابل ها استفاده می کند.در دوربین های مداربسته با تکنولوژی تحت شبکه از کابل های شبکه استفاده می شود و در دوربین های مداربسته با تکنولوژی آنالوگ از کابل های کواکسیال و کواکسی استفاده می شود.در این مقاله قصد داریم به معرفی انواع کابل های به کاررفته در دوربین های مداربسته بپردازیم .

انواع کابل های به کاررفته در دوربین های مداربیسته

انواع کابل های دوربین مداربسته شامل:

  • کابل شبکه 
  • کابل کواکسیال(Coaxial)
  • کابل کواکسیال ترکیبی
  • فیبر نوری

کابل شبکه

در دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP جهت اتصال دوربین به دستگاه NVR از کابل شبکه استفاده می شود.کابل های شبکه  با نام  کابل های زوج سیم ویا UTP هم شناخته می شوند.در این نوع کابل های 4 جفت سیم به صورت دو به دو در هم تابیده شده اند.علت تابیده شدن سیم ها جهت کاهش تاثیر گذاری نویز بر روی سیگنال  های انتقالی به دوربین مداربسته می باشد.کابل های شبکه براساس تعداد رشته سیم های به کاررفته در کابل می توان آنها را بین CAT1 الی CAT8 دسته بندی کرد.

انواع کابل های شبکه

کابل شبکه Cat1 UTP

کابل Cat1 UTP یکی از قدیمی ترین کابل های شبکه می باشد که جهت  انتقال صدا و سیستم تلفن استفاده می‌شود.این نوع از کابل های شبکه از نوع کابل های  تابیده و توییست نیست.از کابل شبکه CAT UTP در گذشته در  شرکت های مخابراتی که  ازسیستم های  ISDN و PSDN ارایه می دانند  استفاده می شد.کابل شبکه CAT1 UTP  از ترافیک شبکه کامپیوتری پشتیبانی نمی‌کند. در کابل کشی تلفن خانه های قدیمی ممکن است هنوز کابل Cat1 UTP وجود داشته باشد اما در خانه های جدید تر کابل Cat1 UTP با کابل Cat3 UTP یا کابل Cat5 UTP مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل شبکه CAT2 UTP

کابل Cat2 UTP دارای 4 سیم است که دو به دو به هم تابیده شده‌اند. کابل شبکه CAT2 UTPمعمولا در شبکه های توکن رینگ استفاده می‌شود.کابل شبکه دارای  سرعت انتقال 4 Mbps می باشد. کابل CAT2 UTP بیشتر در زمان گذشته مورد استفاده قرار می گرفته و امروزه به ندرت از این کابل استفاده میشود.کابل CAT2 UTP از استانداردهای TIA/EIA-568 پشتیبانی نمی‌کند.

کابل شبکه CAT3 UTP

کابل Cat3 UTP دارای 4 جفت سیم مسی به هم تابیده می باشد.کابل شبکه CAT3 UTP  در شبکه های 10BaseT,توکن رینگ  استفاده می‌شود.  کابل شبکه CAT3 UTP تا سرعت 10 Mbps را پشتیبانی می‌کندوپهنای باند cat3 utp برابر با 16مگا هرتز می باشد.از کابل شبکه CAT3 UTP در مسافت های بالای مانند 100 متر می توان کابل کشی کرد.  در گذشته در سیستم های تلفنی قدیمی از کابل Cat3 UTP استفاده میشد.

کابل شبکه CAT4 UTP

جنس کابل شبکه CAT4 UTP از مس می باشد و دارای 4 جفت سیم می باشد که در هم تابیده شده اند.امروزه کابل شبکه CAT4 UTP بسیار کم در کابل کشی ها استفاده می شود. کابل شبکه  CAT4 UTP در شبکه های توکن رینگ مورد استفاده قرار می گیرد.کابل شبکه CAT4 UTP از سرعت انتقال 10 مگا بایت پشتیبانی می کند.

کابل شبکه CAT5 UTP

کابل شبکه CAT5 UTP دارای 4 جفت سیم مسی می باشد که در هم تابیده شده اند،میزان پیچش این جفت سیم ها نسبت به کابل CAT3 UTP بیشتر می باشد و به همین جهت از سرعت بیشتری برخوردار می باشد و می توان جهت کابل کشی برای مسافت های طولانی تر استفاده کرد از کابل شبکه CAT5 UTP معمولا برای مسافت های 100 متر استفاده می شود و اگر بخواهیم از این کابل بیش از100متر استفاده کنیم باید از تجهیزات شبکه و یا پل استفاده کنیم تا انتقال داده ها دچار کاهش سرعت و اختلال نشود .کابل شبکه CAT5 UTP همراه با پورت جک RG45 جهت اتصال اترنت و توکن رینگ مورد استفاده قرارمی گیرد.کابل CAT5 UTP دارای پهنای باند 100 مگا هرتز و تا سرعت 100 Mbps پشتیبانی می کند.کاربرد کابل های CAT5 UTP در شبکه های خانگی و کاری می باشد.

کابل شبکه CAT5e UTP

کابل شبکه CAT5e UTP از سرعت کابل بالایی برابر با 1Gbps برخوردار می باشد.پهنای باند cat5e UTP برابر با 100 مگا هرتز می باشد. کابل شبکه CAT5E UTP بهبود یافته استاندارد کابل CAT5 UTP می باشد. از کابل های شبکه CAT5e UTP در شبکه های فست  اترنت( FAST ETHERNET) و اترنت (ETHERNET)و گیگا بیت اترنت (GIGABIT ETHERNET) مورد استفاده قرار می گیرد.ساختار کابل شبکه CAT5e UTP باعث کاهش نویز واختلالات الکترومغناطیسی می‌شود.

کابل شبکه CAT6 UTP

کابل شبکه CAT6 UTP دارای 4 جفت  زوج سیم  به هم تابیده می باشد که بدون شیلد یا همان محافظ فلزی می باشد.کابل شبکه CAT6 UTP  ازجمله کابل های شبکه بسیار پرکاربرد می باشد.کابل شبکه CAT6 UTP دارای سرعت 10Gbps و پهنای باند 250 مگا هرتز می باشد.کابل شبکه CAT6 UTP جهت استفاده در شبکه های GIGABIT ETHERNET و 10GIG ETHERNETمورد استفاده قرار می گیرد.کابل شبکه CAT6 UTP برای فواصل 55 متری مورد استفاده قرار  می گیرد و در صورتی که در فواصل 100 متری مورد استفاده قرار گیرد سرعت انتقال آن کاهش پیدا کرده و به 1GBPS می رسد.کابل Cat6 UTP مشابه کابل Cat5e UTPمی باشد.ولی کابل CAT6 UTP دارای  یک جداکننده فیزیکی بین چهار جفت سیم قرار گرفته تا  نویز واختلالات  الکترومغناطیسی را کاهش دهد.

کابل شبکه CAT6a UTP

کابل های شبکه CAT6a UTP دارای4  جفت سیم  بهم تابیده یا Twisted Pairمی باشد در ساختار بدنه این کابل از هیچ شیلدی استفاده نشده است  و از نوع  کابل های شبکه اترنت می باشد.از این کابل شبکه می توان در مخابرات استفاده کرد .کابل شبکه CAT6a  UTP نمونه بهبود یافته استاندار CAT6 UTPمی باشدودر شبکه های G10  Ethernet و  گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet استفاده می شود.کابل شبکه CAT6a UTP دارای پهنای باند 500 مگا هرتز می باشد.کابل شبکه CAT6a UTP در مصارف تجاری و خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل شبکه CAT7 UTP

کابل شبکه CAT7 UTP  تا سرعت 10 Gbps   می‌باشد و دارای  حداکثر پهنای باند  برابر با 600 مگاهرتز است،در ساختار بدنه کابل شبکه CAT7 UTP  هر جهت به وسیله یک شیلد پوشانده شده و یک شیلد دیگر سیم ها را در بر می گیرد.کابل شبکه CAT7 UTP در  گیگابیت اترنت Gigabit Ethernet ،10 G Ethernetوبرقراری ارتباطات Backbone بین  سوئیچ های شبکه،سرورها و سوییچ های شبکه و دستگاه های استوریج و دیتا سنتر ها  مورد استفاده قرار می گیرد.اگر از کابل های Cat7 UTP در کابل کشی ها استفاده می‌کنید باید ت دیگر اجزا مانند پچ پنل، جک ها، پچ کورد و … هم مطابق با   استاندارد  های کابل CAT7 UTP باشند.

جک RG45

پورت 45 (RJ-45) یک پورت انتقال  داده می باشدکه در روترهای شبکه ،رایانه‌ها، ،هاب‌ها ،سوئیچ‌ها استفاده می‌شود. پورتRG45 [جهت اتصال اترنت یا سریال با جک 8 مورداستفاده قرار می گیرد.
رنگ کابل های شبکه
کابل های شبکه UTP از 4 جفت سیم تشکیل شده اند که از رنگ های متفاوتی تشکیل شده.رنگ های به کاررفته در این جفت سیم ها سبز،نارنجی ،آبی و قهوه ای  می باشد. این سیم ها در یکدیگر تابیده می  شوند تا نویز و اختلالات شبکه را به  حداقل برسانند.، از هر چهار جفت  رنگ سیم در شبکه های گیگابیت اترنت استفاده می‌شود اما در شبکه های  با سرعت 10 و 100 مگابیت در ثانیه، فقط 2 و 3 جفت استفاده می‌شود. این سیم های رنگی  برای انتقال داده ها وتصاویر  بین دستگاه ها استفاده می شوند.هر جفت سیم شامل دو سیم است یکی رنگی و یکی راه راه همان رنگ می باشد به طور مثال مثلا نارنجی و نارنجی  راه راه در جفت یک، سبز و راه راه  سبز در جفت دو دیده می‌شود.رنگ آبی و قهوه ای برای سرعت های بالا،گیگا بیت اترنت مورد استفاده قرار می گیرد و رنگ نارنجی وسبز برای سرعت های 10 و 100 مگا بایت در ثانیه مورد استفاده قرار می گیرند.
کاربرد رنگ ها در کابل های شبکه
رنگ  بدنه بیرونی خود کابل های شبکه متفاوت می باشد. هر رنگ کابل، نشان دهنده شماره ونوع  Cat آن  می باشدو  برند تولید کننده کابل می باشد.به طور مثال برند Legrand کابل های CAT7را با رنگ زرذو کابل‌هایCAT6  را با رنگ آبی تولید می‌کند. و برند رکس کابل شبکه CAT5 را با رنگ طوسی و کابل شبکه CAT6  رابا رنگ بنفش تولید می کند.تمام کابل های شبکه ای که جهت استفاده در محیط های بیرونی (OUTDOOR) استفاده می شوند با رنگ مشکی می باشندتا در مقابل شرایط نا مساعدآب وهوایی و تابش آفتاب و سایر صدمات فیزیکی از مقاومت بالایی برخوردار باشند.
 

رنگبندی و استاندارد T568A و T568B در کابل شبکه UTP

در کابل های شبکه UTP ترتیب قرارگیری سیم ها مهم می باشد واز ترتیب خاصی برخودارد می باشد اگر  ترتیب  چیده شدن کابل های  به صورت استاندارد انجام نشوند، کابل ها انتقال را انجام نمی دهند.  در زمینه ترتیب سیم‌ها طور کلی دو استاندارد رایج دو استانداردT568A  و T568B  وجود دارد. استاندارد T568B بانام  AT&T هم  شناخته می شودوا ستاندارد T568A را با نام EIA هم نام برده می شود.

استفاده از استاندارد T568A در کابل شبکه

استاندارد T-568A در واقع استانداردی است که ترتیب رنگی سیم‌ها در آن به ترتیب از چپ به راست ،سبز-سفید (ترکیب سبز و سفید)، سبز، نارنجی-سفید، آبی، آبی-سفید، نارنجی، قهوه‌ای-سفید و قهوه‌ای. میباشد

استفاده از استاندارد T568B در کابل شبکه

در استاندارد T-568B به ترتیب از چپ به راست نارنجی-سفید، نارنجی، سبز-سفید، آبی، آبی-سفید، سبز، قهوه-سفید و قهوه‌ای.امروزاستاندارد T568B بیشترمورد  استفاده قرار می‌گیرد ولی استاندارد T-568A نیز از کاربرد بالایی برخوردار می باشد و در حوزه استاندارد های کابل شبکه از  کاربردهای گسترده  ای برخوردار می باشد.

انواع کابل های شبکه از لحاظ شکل ظاهری و جنس بدنه 

کابل های شبکه در  انواع مختلفی می باشدکه براساس شرایط محیطی که  کابل استفاده می شود و همچنین براساس میزان نویز پذیری کابل در انواع متفاوتی می باشند:

  • کابل SFTP: دراین نوع از کابل سیم ها  دریک شیلد بافته شده قرار دارند و زوج سیم ها با استفاده از فویل محافظت می شوند.این نوع کابل برای محیط های که امکان آسیب زیادی دارند و همچنین محیط دارای نویز زیادی می باشند مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کابل FFTP:این نوع کابل زوج سیم ها به وسیله فویل پیچیده شده اند.از این نوع کابل در محیط های که نویز زیادی دارد استفاده می شود.
  • کابل SFUTP:دراین نوع از کابل ها  یک فویل و یک شیلد بافته شده به صورت کلی به دور زوج سیم ها تابیده شده است.
  • کابلUTP:کابل UTP کابلی می باشد که برروی زوج سیم های آن هیچ فویل یا شیلدی وجود ندارد.از این نوع کابل های د رمحیط های داخلی که آسیب فیزیکی وجود ندارد و همچنین محیط دارای نویزکم باشد استفاده می شود.
  • کابل SUTP: در کابل SUTPمجموعه سیم ها درون یک شیلد بافته شده قراردارند.کاربرداین نوع کابل در محیط های است که امکان آسیب فیزیکی وجود دارد .
  • کابل UFTP:  در این نوع از کابل ها زوج سیم های توسط فویل درون کابل  پیچیده شده است. این کابل مناسب محیط های دارای نویز زیاد می باشد.
  • کابل UTP:در این نوع از کابل بر روی زوج سیم های درون آن فویل یا شیلد  وجود ندارد. معمولا در محیط های داخلی که هیچ آلودگی نویز و آسیب دیدگی فیزیکی وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل های شبکه مورد استفاده در دوربین های مداربسته

استفاده از هر کدام از این انواع کابل ها به عواملی مانند استفاده از تکنولوژی POE، طول مسافت،شرایط آب و هوایی و محیط نصب ،مرغوبیت نوع کابل بستگی دارد.کابل های مورد استفاده در دوربین های مداربسته کابل های CAT5 و CAT6 می باشد.از کابل های CAT5 جهت استفاده در مسافت های 40 تا 50متر بدون استفاده از POE می باشد.نوع کابل و شرایط محیطی که کابل در آن نصب میشود اگر مناسب باشد می تواند این مسافت را به 100 متر افزایش دهد.با استفاده از کابل شبکه CAT6 می توان تا مسافت 100متر اتصال را انجام داد.با استفاده از کابل های cat6 SFTP حداکثر طول کابل دوربین می تواند 130 تا 140 متر باشد. از کابل شبکه cat6 SFTP برای مسافت 200 متر می توانیداستفاده کنید.

کابل کواکسیال 

کابل کواکسیال برای انتقال تصویر از دوربین  های مداربسته  آنالوگ HD به دستگاه ضبط تصویر DVR مورد استفاده قرار می گیرد.کابل coaxial از انواع کابل های است که جهت نصب دوربین مدار بسته به کار می رود .کابل  RG59 مناسب ترین کابل مورد استفاده در دوربین های مداربسته می باشد. این کابل در فرکانس 50MHz دارای 2.2 dB تضعیف در هر 30 متر است.  با افزایش مسافت در طول کابل ، از کیفیت سیگنال حمل شده در سیم کاسته می شود در نتیجه  کیفیت تصویر کمتر خواهد شد.طول به کار بردن کابل های کواکسیال در دوربین ها مداربسته برحسب تکنولوژی به کاررفته در آن متفاوت می باشد به طور مثال در دوربین های مداربسته با تکنولوژی AHD تا 200 متر و  در دوربین های با تکنولوژی HDTVI و یا HDCVI تا مسافت 500 متر افزایش می باشد.

کابل RG :RG مخفف  عبارت Radio Gauge است که Gauge نشان دهنده ضخامت کابل می باشد. این ضخامت با عددی که در کنار  RG استفاده می شود نشان داده می شود. هرچه این عدد RG بیشتر باشد، هسته یا هادی مرکزی نازک تر است.کابل هایRG  از لحاظ شکل ظاهری به صورت گردو ضخیم می باشند.کابل های  RG دارای انواع زیادی می باشد. رایج ترین کابل های کواکسیال  کابل های RG-6، RG58 و RG59 می باشد.

کابل RG59: کابل RG59 رایج ترین کابل جهت اتصال دردوربین های مداربسته آنالوگ می باشدو  دارای یک رسانای مرکزی (مغزی) نازک می باشد. این نوع کابل برای اجرای مسافت های کوتاه و انتقال فرکانس پایین مناسب هستند.

کابل RG58:کابل RG58 یکی دیگر از کابل های رایج جهت نصب دوربین های مداربسته می باشدکابل های RG58 از مغزی چند رشته و شیلد تشکیل شده است .کابل های RG58 به دلیل  رشته ای بودن مغزی آن و انعطاف پذیری بیشتر بدنه آن در نصب دوربین های مداربسته در آسانسور بیشتر کاربرد دارد.

کابل ترکیبی

کابل ترکیبی  در واقع دو کابل است که در قالب یک کابل در دوربین های مداربسته جهت انتقال داده ها و تصاویر وهمچنین تامین برق با ولتاژ12 ولت از نوع DC/AC  استفاده می شود.استفاده از کابل های ترکیبی جهت کم کردن کردن هزینه ها و همچنین افزایش کارایی می باشد.کابل ترکیبی از یک کابل 18/2برای تامین برق و یک کابل RG59 جهت انتقال داده ها و تصاویر می باشد.استفاده از کابل RG59 که رایج ترین کابل مورد استفاده درنصب دوربین ها ی مداربسته می باشدباعث می شود تصاویر با کیفیت بالاتری منتقل شوند.

جنس کابل های ترکیبی

انواع کابل های ترکیبی

  •  کابل ترکیبی با مغز مس، شیلد مس، و برق مس
  • کابل ترکیبی با مغز مس، شیلد مس، و برق آلومینیوم
  • کابل ترکیبی با مغز مس، شیلد آلومینیوم، و برق آلومینیوم

کابل‌های ترکیبی نوعی کابل خاص می باشد که دارای کاربردهای متنوعی در صنعت برق می باشدبنابراین  باید طبق استانداردهای بین‌المللی TIA/EIA-568A ساخته شوند تا در عملکرد و کاربرد این کابل‌ها هیچ اختلالی ایجاد نشود. اگر قصد دارید بهترین نوع کابل های ترکیبی را استفاده کنید، توصیه می شود از  از کابل های ترکیبی تمام مس استفاده کنید.کابل های ترکیبی دارای محدودیت  مسافت مصرفی دارندومعمولا تا مسافت ها ی بین 60 یا 70متر بهترین عملکرد را دارند.اگر قصددارید در مسافت های پایین مانند 20 متر از کابل های ترکیبی استفاده کنید،کابل های ترکیبی آلومینیومی هم از کیفیت بسیار مناسبی برخوردار می باشند.کابل های ترکیبی دارای کاربرد های متنوعی در حوزه های مانند سیستم‌های هشدار، که شامل سیستم‌های روشنایی‌های اضطراری، اعلام حریق، اطفاء حریق، ، کنترل دود و …می باشند.

کابل ترکیبی دوربین

کابل کواکسیال تصویر: کابل کواکسیال تصویر یکی از انواع  کابل ترکیبی میباشند که این کابل یک کابل تک می باشد وکابل برقی که درکابل های ترکیبی وجود داشت در این نوع از کابل ها وجود ندارد و جهت  انتقال تصویر از دوربین به دستگاه DVR (دستگاه پردازش کننده تصاویر) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع کابل دارای  یک هادی مفتولی میباشد که با یک  عایق و رشته‌هایی که نقش شیلد را دارندهمراه میباشند. کابل‌های کواکسیال  دارای یک صفحه مسی در داخل کابل به سرعت انتقال داده‌ها را افزایش می دهد.

کابل RG59:کابلRG59 دارای  یک سیم فلزی می باشدکه در هسته مرکزی آن قرار دارد. هسته کابلRG59 توسی  یک لایه عایق ضد رسانا و ضد برق به صورت غلاف پوشانده شده است . ابن غلاف نیز  توسط یک عایق دوم که به صورت  توری فلز می باشد   پوشیده می شود. همه این لایه ها  توسط یک جلد پوششی محافظت  و پو شاننده می شود.کابل RG59 دارای  پهنای باند کمتر می باشد وجهت نصب دوربین‌های مداربسته در اماکن داخلی مانند، ساختمان های اداری، هتل‌ها، آپارتمان‌ها و مکان‌های کوچک، گزینه مناسبی می باشد.

کابل‌های پخش ویدئو و انتقال برق( کابل‌های PnP):این نوع از کابل ها مناسب مواقعی هستندکه نیاز به یک نصب سریع وآسان باشد.این نوع از کابل ها همچنین دارای قیمت بسیار مناسبی می باشند که از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشند.ازاین کابل هاجهت انتقال برق و تصویر برروی تنها یک کابل  استفاده می شود.در ابتدا و انتها این کابل ها از فیش BNC استفاده می شود.

کابل RG-6: جنس کابل RG-6  از مس و آلومینیوم می باشداین کابل دارای پهنای باند بالایی می باشد.  کابل RG_6 بنابراین، برای دوربین‌های مداربسته داخلی مناسب نیست. این نوع کابل نسبت به دیگر انواع سنگین‌تر است و بنابراین برای استفاده در دوربین‌های مداربسته مورد استفاده در محیط‌های شهری، اداری، و پلیس میباشد.

 

فیبر نوری 

در نصب دوربین های مداربسته تحت شبکه  اغلب از کابل های شبکه اترنت و  مسی (twisted pair) برای اتصال دوربین های مداربسته به دستگاه NVR استفاده می شود. برای اتصال در مسافت های طولانی استفاده از این کابل ها مقرون به صرفه نمی باشد بنابراین استفاده از فیبر نوری می تواند گزینه مناسبی باشد..از مزیت های  استفاده از فیبر نوری می توان به امکان انتقال حجم بالای داده و عدم نیاز به دستگاه ها و تجهیزات تقویت کننده سیگنال گران قیمت می باشد. 

اجزای داخلی فیبر نوری

فیبر نوری از  شیشه یا پلاستیک بسیار خالص و شفاف ساخته شده اند. هسته فیبر توسط ماده شیشه ای دیگری با محصور می شود که به آن روکش یا cladding می گویند. این ساختار باعث شده تا کابل فیبر همانند “لوله نور” عمل کند به طوری که نوری که از یک طرف وارد کابل شده، از طرف دیگر خارج می شود، حتی اگر کابل خم شده یا پیچ خورده باشد.، برای دوام بیشتر ، هسته و روکش آن، معمولا توسط چندین پوشش محافظ پوشانده شده اند.

انواع فیبر نوری

فیبر تک حالته و یا فیبر چند حالته

فیبر تک حالته (Single Mode) 

فیبر نوری سینگل مد یا تک حالته دارای قطر هسته نسبتاً کوچکی در حدود 8 تا 10 میکرومتر است.فیبر تک حالته  قادر به انتقال نور لیزر مادون قرمز با طول موجی بین 1300 تا 1550 نانومتر می باشد.جنس این کابل ها معمولا  از شیشه است و دارای قیمت بالاتری نسب به فیبر های چند حالته میباشد. فیبرهای تک حالته جهت استفاده مسافت های بیش از  60 کیلومتر می باشند. فیبر تک حالته  بجهت  انتقال داده ها در شبکه های WAN و MAN استفاده می شوند.
فیبر چند حالته (Multi-Mode) 

این نوع کابل،  از جنس سیلیس و روکش پلاستیکی می باشد.نور LED مادون قرمز را با طول موج 850 تا 1300 نانومتر، منتقل می کند قطر هسته این نوع کابل ها بیشتر از حالت فیبر نوری تک حالته میباشدودر حدود 50 تا 100 میکرومتر  می باشد.فیبر چند حالته برای شبکه های LAN و دیتاسنترها مورد استفاده قرار می گیرند.ا فیبر چند حالته از چندین مسیر انتشار یا چندین سیگنال نوری پشتیبانی می کند. این نوع کابل برای فواصل کوتاه تر (تا 5 کیلومتر) استفاده شد.

مزایای استفاده از فیبر نوری

 کابل فیبرنوری امکان انتقال سیگنال در فواصل طولانی، بدون افت کیفیت را دارد. اگر از کابل مسی برای انتقال داده در همین فاصله استفاده شود دستگاه های repeater ، باید سیگنال را چندین بار در طول مسیر تقویت کرد. برای این کار از دستگاه های repeater استفاده می شود که به نسبت گران هستند. 

انتقال داده از طریق کابل مسی می تواند دارای  تداخل الکترومغناطیسی  باشد. این مشکل در صورتی اتفاق میفتد که امواج الکترومغناطیس پیرامون کابل، بر روی آن تاثیر گذاشته و باعث از دست رفتن داده ها می شود. کابل های فیبر نوری دچار تداخال الکترو مغناطیسی نمی باشد.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *