هوش مصنوعی در دوربین مداربسته


هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP نسل جدیدی از دوربین ها ی مداربسته می باشدکه با استفاده ازهوش مصنوعی توانسته است انقلابی در حوزه دوربین های مداربسته پدید آورد.امروزه به دلیل مدرن شدن سبک زندگی جوامع و افزون شدن آمار جرم و جنایت برای تامین امنیت جوامع از روش های جدیدی مانند هوش مصنوعی استفاده می شود.دراین مقاله قصدداریم به معرفی  فناوری  و تکنولوژی های که به وسیله هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته به وجود آمده و امکاناتی که جهت تشخیص و حفظ امنیت ارائه داده است بپردازیم.

 

هوش مصنوعی

هوش مصنوعی  Artificial intelligence یا به اختصار AI یکی از حوزه های علم کامپیوترمی باشد که به طراحی و توسعه سیستم‌ها  می‌پردازد که  نحوه عملکرد آنها مشابه مغز انسان است  تا  بتوانند مسائل را با سرعت و دقت بهتر و با خطای کمتر از انسان به انجام می رساند.هوش مصنوعی بر اساس الگوریتم‌ها و مدل‌های که مبتنی بر یادگیری ماشینی Machine Learning و شبکه‌های عصبی  هستندکار می‌کند.در تکنولوژی های به کاررفته در دوربین های مداربسته از یادگیری ماشینی ( Machine Learning )و یادگیری عمیق ( Deep Learning)که بخشی از شاخه های هوش مصنوعی می باشد استفاده شده است.

استفاده از هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

تشخیص چهره در دوربین های مداربسته 

قابلیت تشخیص چهره در دوربین های مداربسته می تواندبسیار کارآمدتر و با خطای کمتری به شناسایی و تشخیص چهره افراد بپردازد .قابلیت تشخیص چهره facial detection یکی از مهمترین قابلیت های هوشمند دوربین های مداربسته تحت شبکه می باشدکه بااستفاده از آن می توان فضاهای بزرگ و اماکنی که بسیار پر جمعیت می باشند به صورت بسیار دقیق به تشخیص و شناسایی افراد پرداخت.یکی دیگر از قابلیت های که به وسیله هوش مصنوعی به وجود آمده است تکنولوژی تشخیص بدون چهره faceless recognition می باشدکه به وسیله آن می توان افراد را براساس فاکتورهای مانند طرز ایستادن،قد،حالات بدنی افراد شناسایی کرد که با استفاده از این تکنولوژی ها می توان بسیار دقیق تر و موثرتر در فضاهای که نیاز به تشخیص افراد می باشداز این تکنولوژی ها استفاده کرد.حتی با استفاده از این تکنولوژی ها می توان به پیش بینی اتفاقات وجرایم قبل از وقوع پرداخت و با استفاده از تحلیل های که به وسیله هوش مصنوعی انجام می شود قبل  از رخ دادن اتفاقی از وقوع آن پیش گیری کرد.

تصاویر با کیفیت در دوربین های مداربسته تحت شبکه

دوربین های مداربسته تحت شبکه نسب به دوربین های HD از کیفبت تصاویر بالاتری برخوردار می باشند و به دلیل اینکه انتقال تصاویر به صورت دیجیتال انجام می شود این تصاویر با سرعت بالاتری منتقل می شوند وهمچنین دچار افت کیفیت در فرآیند انتقال تصاویر به وجود نمی آید. دوربین های مداربسته HD در نور کم از کیفیت تصاویر پایینی برخوردار هستند ولی دوربین های مداربسته به وسیله هوش مصنوعی می توانند نور محیط را به صورت خودکار تنظیم کرده و به این طریق تصاویر با کیفیت بالایی را ارائه دهند.

استفاده از هوش مصنوعی فعال

در هوش مصنوعی فعال،هوش مصنوعی رفتار والگوهای طبیعی انسان ،وسایل نقلیه و …را می آموزدو هنگامی که خارج از این الگوها رفتاری رخ دهدهوش مصنوعی آن را به صورت یک ناهنجاری شناسایی می کند و هشدار می دهد.

جستجوی هوشمند به وسیله هوش مصنوعی 

جستجوی هوشمند به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت رویدادها خاص را در یک بازه زمانی خاص  کهاتفاق افتاده است در فیلم های  دوربین مداربسته خود جستجو کنید.در این صورت دیگر نیازی نیست  ساعت‌ها فیلم تماشا کنید تا متوجه شوید در یک دوره زمانی مانند یک ماه گذشته درخانه شماچه اتفاقی افتاده است.

استفاده از فضای ابری در هوش مصنوعی 

استفاده از فضای ابری در دوربین های مداربسته به این معنی است که دوربین شما مستقیماً به فضای ابری متصل است این  امکان را به می دهدکه بتواند  نظارت سریع و ایمن بدون خطا را انجام دهد.ادر این صورت نیازبه پیکربندی‌های سخت افزار را از بین می‌برد و می توان  سیستم‌های نظارتی را در هر نقطه از ساختمان نصب وراه اندازی کرد دوربین مدار بسته مبتنی بر فضای ابری، معمولاً با یک برنامه اختصاصی ارائه می‌شوند که کاربران را قادر می‌سازد مستقیماً از هر مکانی بتوانند به داده ها وتصاویر دسترسی  داشته باشند.

الگوریتم تشخیص حیوانات و عوامل محیط به جای انسان

یکی دیگر از قابلیت های هوشمند که به وسیله هوش مصنوعی به دوربین های مداربسته اضافه شده است تشخیص حیوانات و عوامل محیطی مانند آب و هوا  نامساعد (مانند بادهای شدید)  از انسان میباشدکه هشدار های کاذب را به شدت کاهش می دهد. با استفاده هوش مصنوعی در دوربین مداربسته دوربین‌ها می‌توانند تفاوت بین انسان و حیوان  را بیاموزند.  الگوریتم‌های هوش مصنوعی همچنین می‌توانند تفاوت بین وسایل نقلیه و انسان‌ها را تشخیص دهند، به این معنی که برای مثال می‌توانید سیستم را طوری تنظیم کنید که فقط حرکت ماشین را تشخیص دهد یا فقط حرکت انسان را تشخیص داده و نسبت به حرکت وسایل نقلیه بدون اعلام هشدار باشد.

 تشخیص گم شدن شی به وسیله هوش مصنوعی

 زمانی که اشیاء خاصی جابه‌جا می‌شوند به وسیله هوش مصنوعی این جابه جایی تشخیص داده می شود.این تکنولوژی در فروشگاه های بزرگ برای حفظ موجودی کالا ها به کار برده می شود.

شمارش افرادومدیریت ورود و خروج افراد با کمک هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

 به وسیله این قابلیت  ورود و خروج افراد مورد کنترل قرار می گیرد و همچنین می توان تعداد افرادی که وارد و خارج مجموعه شده باشند را مورد بررسی قرار داد.از این قابلیت معمولا در شرکت ها یا مجموعه های بزرگ جهت عبور ومرور افراد و کارکنان و شمارش افراد استفاده می شود.

تشخیص پلاک به وسیله هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

به وسیله هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته تحت شبکه می توان پلاک های وسایل نقلیه ای که در حال عبور هستند شناسایی کرد این قابلیت جهت پست ها بازرسی و جاده ها بسیار کاربرد دارد ویکی از مهمترین قابلیت های می باشدکه به حفظ امنیت بسیار کمک خواهد کرد.

اهداف استفاده از هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

هدف نهایی جهت  استفاده از هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته، جایگزینی این سیستم به جای هوش انسان است تا با  کمترین  خطا و کمترین اتلاف وقت را داشته و با ارزش ترین اطلاعات را از دوربین مداربسته دریافت  و ذخیره نماید. دوربین هایی که به هوش مصنوعی مجهز هستند به عنوان ابر رایانه هایی می توانند بدون نیاز به فیلم های ضبط شده توسط دوربین های مداربسته، آنالیزهای خود را بر اساس داده های دریافتی از آن انجام دهند. 

مزایای استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه(هوشمند)

  • یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از دوربین های مداربسته تحت شبکه به حداقل رساندن خطاهای انسانی می باشد و بدون اتلاف وقت می توان داده ها و اطلاعات را از دوربین های مداربسته دریافت کرد.
  • بهبود امنیت محیطی یکی دیگر از مزایا های دوربین های مداربسته تحت شبکه(هوشمند) می باشد دوربین های مداربسته تحت شبکه به وسیله  الگوریتم‌ های هوش مصنوعی به سرعت و با دقت بالایی تهدیدات امنیتی مانند نفوذ مزاحمان یا رفتارهای مشکوک را شناسایی می کنند ودر نتیجه می توان به سرعت بالاتری نسبت به این تهدیدات عکس العمل نشان داد و امنیت بیشتری را تامین کرد. 
  • هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته می‌تواند کارهایی نظیر تشخیص اشیا و تجزیه و تحلیل ویدیو را کاملا به صورت خودکار و بدون نیاز به هیچ فردی انجام دهد. در نتیجه بهره وری آن نسبت به استفاده زمان بر از افراد بسیار بالاتر خواهد بود.
  • دقت بالای  الگوریتم‌ های هوش مصنوعی در اموری مانندکاهش احتمال هشدار های کاذب تشخیص چهره و ردیابی حرکت می تواندر بهبود  سیستم ‌های نظارتی ارائه می دهند.
  • تصمیم‌ گیری سریع و مناسب هوش مصنوعی در  تجزیه و تحلیل ‌های  بر اساس فیلم‌ های ویدئویی  میتواند  امکان تصمیم‌ گیری با اطلاعات مناسب  و بهبود عملیات امنیتی را فراهم نماید.

معایب استفاده از دوربین های مداربسته با هوش مصنوعی 

استفاده از هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته در آینده می تواند برای حریم شخصی افراد مشکل ایجاد کند و مسائلی مانند عدالت اجتماعی و انسانی رابه وجود بیاورد.استفاده بیش از حد هوش مصنوعی در زندگی انسان و مصنوعی شدن زندگی می تواند پیامد های جبران ناپذیری را ایجاد کند وبه همین جهت باید در استفاده ازهوش مصنوعی با احتیاط بیشتری عمل کرد.

خریددوربین های مداربسته تحت شبکه (IP)

جهت خرید دوربین های مداربسته تحت شبکه (IP) برندهای معتبری مانند داهوا،هایک ویژن،پلکو و… با شماره تماس 02158731 تماس حاصل فرمائید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *