سوالات متداول درهنگام نصب دوربین مداربسته


سوالات متداول درهنگام نصب دوربین مداربسته

اگر به دنبال نصب دوربین مداربسته هستید وسوالاتی از قبیل انواع دوربین های مدابسته و مشخصات ظاهری و فنی دوربین های مداربسته و…در این مقاله قصدداریم تابه بررسی  سوالات احتمالی که هنگام نصب دوربین های مداربسته به وجود می آید و همچنین جهت انتخاب مناسب دوربین مداربسته براساس نیاز های شما باشد بپردازیم.

دوربین مداربسته چیست؟

دوربین‌های مداربسته (CCTV) دسته ای از دوربین‌های هستند که جهت نظارت  اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به شرایط محیطی وکاربرد آنها دارای  انواع مختلفی هستند.

انواع دوربین ها براساس کاربرد آنها

  • دوربین های مداربسته اسپید دام 
  • دوربین مداربسته صنعتی 
  • دوربین مداربسته نیمه صنعتی 
  • دوربین مداربسته دید در شب
  • دوربین مداربسته پین هل 
  • دوربین مداربسته فیبری

انواع فناوری های موجود در دوربین های مداربسته

  • آنالوگ
  • AHD
  • تحت شبکه یا IP

آنالوگ:نسل اولیه دوربین های مداربسته می باشدکه از کیفیت تصاویر کمی برخوردار می باشد.تصویر در این دوربین ها، از طریق سنسور دریافت می شود و سپس تصویر به یک تقویت کننده ارسال می شود و از طریق فیش BNC ارسال می شود. از دوربین های مداربسته آنالوگ  معمولا استفاده نمی شود.

دوربین های مداربسته HD یا AHD: دوربین های مداربسته AHD به نوعی فناوری ارتقا یافته دوربین های مداربسته آنالوگ می باشدکه به نسبت دوربین های مداربسته آنالوگ از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد .فناوری AHDبه نسبت دوربین های مداربسته تحت شبکه ار کیفیت و پیچدگی کمتری برخودار می باشد ولی کیفیت این دوربین های مداربسته از کیفیت بسیار مناسبی برخودار می باشد علاوه بر کیفیت مناسب این دوربین های مداربسته این دوربین ها از قیمت مناسبی هم برخوردار می باشندکه به این جهت از طرفداران بسیار زیادی برخوردار می باشند.

تحت شبکه یا IP: فناوری تحت شبکه یا IP نسل جدید دوربین های مداربسته می باشندکه از تکنولوژی و قابلیت های هوشمند بسیار زیادی برخوردار می باشند.دوربین های مداربسته تحت شبکه از قیمت بسیار بالایی برخودار می باشند و با توجه به قابلیت های که دارند جهت نظارت اماکنی که نیاز به نظارت دقیق تر و با کیفیت تصاویر بالاتر نیاز دارند مناسب می باشند.

مناسب ترین مکان های نصب دوربین های مداربسته ؟

یکی از مهمترین مراحل نصب دوربین های مداربسته انتخاب محل نصب دوربین یا جانمایی دوربین مداربسته می باشد.معمولا جانمایی دوربین های مداربسته ابتدابراساس نقشه محل مورد نظر صورت می گیرد.متداول ترین محل های نصب دوربین های مداریسته،محوطه پارکینگ،درب ورودی نفررو و درب پارکینگ،فضای جلوی انباری های ساختمان های مسکونی ،براصلی ساختمان می باشد.

انواع دوربین های مداربسته براساس کاربردآنها در فضاهای داخلی و خارجی

دوربین های مداربسته بسته به نوع کاربردآنها به دو دسته دوربین های مداربسته OUTDOOR و INDOOR به معنی دوربین های مداربسته داخلی و خارجی تقسیم می شوند.انواع دوربین های مداربسته که مناسب فضاهای داخلی و خارجی می باشند براساس طراحی و شکل بدنه و پایه نصب آنها و میزان مقاومت بدنه آنها بسته به شرایط محیطی و همچنین از جهت زاویه دیددوربین وپوشش دهی آنها به دو دسته  دوربین های مداربسته بولت (مناسب محیط های بیرونیOUTDOOR) و دوربین های دام(مناسب محیط های داخلیINDOOR) تقسیم بندی می شوند.

انواع دوربین مداربسته بر اساس شکل ظاهری وجنس بدنه

دوربین های مداربسته  براساس شکل ظاهری وجنس بدنه نیز بسته بندی می شوند.انواع دوربین های مداربسته به شامل دوربین مداربسته بولت،دام،اسپیددام،بی سیم،سیم کارتی،چشم ماهی(FISH EYES)و.. هستند.

 

دوربین مداربسته بولت:

دوربین مداربسته بولت به دلیل شکل ظاهری اش که استوانه ای شکل که شبیه به گلوله می باشد به نام BULLET نام گذاری شده است.دوربین های مداربسته بولت به دلیل جنس بدنه مقاوم در برابر شرایط نا مناسب آب وهوایی و جنس بدنه که معمولا فلز می باشد معمولا برای محیط های بیرونی مورد استفاده قرار می گیرد.این دوربین های مداربسته با نام بالت نیز شناخته می شوند.

دوربین مداربسته دام

دوربین های مداربسته دام به دلیل شباهت ظاهری که به شکل گنبد دارند نام گذاری شده است.DOME  در انگلیسی به معنی گنبد می باشد.این دوربین های مداربسته به دلیل اینکه معمولا درسقف نصب می شوند به نام دوربین های سقفی نیز شناخته می شوند.این دوربین های معمولا برای نصب درمحیط های داخلی مانند پارکینگ منازل وادارات ومکان ها ی عمومی،بیمارستان و…استفاده می شود.

دوربین های مداربسته اسپید دام

دوربین های مداربسته اسپید دام Speed Dome)) یا دوربین ها ی PTZ ،چرخشی (گردان) نیز شناخته می شوند.این دوربین ها ی د رخانواده دوربین های دام دسته بندی می شوند ولی یکی ازبا کیفیت ترین و قوی ترین دوربین های مداربسته می باشند که دارای قابلیت های بسیاری مانند چرخش لنز 360 درجه افقی و 180 درجه عمودی می باشند.این دوربین های مداربسته معمولا برای نظارت محیط های بسیار بزرگ مانند کارخانجات و سوله ها و..استفاده می شود.این دوربین های دارای قابلیبت بزرگنمایی بسیار بالا با حفظ کیفیت را دارد.

انواع دوربین های بی سیم

دوربین های مداربسته بی سیم یا وایرلس wireless)) دسته ای از دوربین ها هستند که انتقال تصاویر از طریق امواج رادیویی (wireless) صورت می گیرد.در واقع انتقال تصاویر به صورت بی سیم انجام می شود و تامین برق این دوربین ها هم می تواند از طریق کابل باشد وهم می تواند به صورت باتری داخلی باشد.در اینجا به معرفی دو دوربین بی سیم که به نام ها ی دوربین های بیبی کم (رومیزی) و دوربین های سیم کارتی می پردازیم.

دوربین های بیبی کم

دوربین مداربسته بیبی کم(baby cam )به معنای دوربین کودک می باشد.این دوربین های مداربسته از سری دوربین های وایرلس یا بی سیم می باشد که در واقع انتقال تصاویر به صورت بی سیم صورت می گیرد وتامین برق به وسیله سیم صورت می گیرد ،البته لازم به ذکر است در بعضی از مدل های دوربین بیبی کم می توان از پاور بانک به عنوان منبع تغذیه موقت استفاده کرد.این دوربین های مداربسته جهت استفاده مراقبت کودک و همچنین سالمندان طراحی شده اند.این دوربین ها دارای قابلیت های همچون میکروفن دوطرفه،چرخش 360 درجه،دید درشب و… می باشند.

دوربین های مدرابسته سیم کارتی

دوربین های مداربسته سیم کارتی از سری دوربین های بی سیم هستند که انتقال تصاویر به صورت بی سیم وازطریق اینترنت 4G یا 3G صورت می گیرد ودیگر نیازی به دستگاه پردازش تصاویر  DVRیاNVR وهارد جهت ضبط تصاویر نمی باشد.البته این دوربین علاوه بر انتقال تصاویر به صورت اینترنتی،قابلیت انتقال به وسیله کابل یا سیم را نیز دارا می باشند.

اتصال دوربین های مداربسته به کامپیوتراز چه طریقی می باشد

اتصال دوربین های مداربسته به کامپیوتر از طریق کابل های HDMI و VGA می باشد.

چگونه تصاویر دوربین های مداربسته را روی کامپیوتر و لپ تاپ مشاهده کنیم ؟

دستگاه ها ی DVR معمولا قابلیت نصب نرم افراز راه دور جهت اتصال به کامپیوتر و لپ تاب را دارد که از طریق آن می توان از طریق اینترنت به کامپیوتر متصل شد وتصاویر را از راه دور مشاهده کرد.

کابل های مورد استفاده در انواع دوربین های مداربسته 

کابل مورد استفاده در دوربین های مداربستهHD،کابل کواکسیال یا RG59 می باشد.کابل مورد استفاده جهت دوربین های مداربسته با فناوری تحت شبکه کابل شبکه یا CAT6 می باشد.

انواع لنز در دوربین های مداربسته

جهت استفاده دوربین های مداربسته بسته به محیطی که نصب می شود و زاویه دیدی که مناسب کاربر باشد از انواع لنزهای مختلفی استفاده می شود.جهت دیدن زاویه و میدان دید بیشتر از لنز های که میلیمتر کمتر دارند استفاده می شود و جهت داشتن زاویه دیدکمتر ولی دیدن جزئیات در نقاط دورتر از لنز های با میلیمتر بیشتر استفاده می شود.

انواع سیستم  تقسیم کننده ها در دوربین های مداربسته

زمانی که تعداد زیادی دوربین مداربسته و تصاویر آنها وجود داشته باشد جهت دیدن تمام تصاویر درکنار هم می توان از انواع سیستم های تقسیم کننده استفاده کردو تصاویر را درکنار هم در یک نمایشگر مشاهده کرد.

انواع سیستم های تقسیم کننده:

  • کوادها
  • مالتی پلکسرها
  • سوئیچرها

دستگاه NVR وDVR چیست

دستگاه NVRو  DVR دراصل یک پردازش کننده داده ها وتصاویر می باشدکه بعداز پردازش کردن تصاویر ،تصاویر برروی هارد ذخیره میشوند.

در صورت قطع برق دوربین های مداربسته به کارخود ادامه خواهند داد؟

بدون وجود یو پی اس(UPS) یا همان منبع ذخیره کننده برق دوربین های مداربسته در صورت قطع برق، خاموش می گردد. در هنگام قطع برق تمامی تنظیمات ذخیره شده بر روی سیستم یا فیلم های ضبط شده، قبل از قطع برق ذخیره شده و این اطلاعات از بین نمی روند، اما DVR های امنیتی شما و یا دستگاه ضبط قادر به ضبط ویدئو از دوربین های شما در طول قطع برق نمی باشند. بنابراین استفاده از یو پی اس جهت تامین کردن برق مورد نیاز در زمان قطعی برق دردوربین هایمداربسته توصیه میشود.

رزولوشن چیست؟

رزولوشن به تعداد پیکسل های که در یک تصویر یا صفحه نمایش درهراینچ وجود دارد گفته میشود.تعداد پیکسل ها تعیین کننده کیفیت تصویر می باشد.رزولوشن بالاتربه معنای وجود تعداد بیشتری پیکسل در هر اینچ میباشدکه تصاویر را باکیفیت وجزئیات بیشتر نشان خواهد داد.رزولوشن در دوربین ها در ابعاد پیکسلی  عمودی و افقی اندازه گیری می شودکه  کیفیت و اندازه آن هم به  دوربین وهم به دستگاه ضبط کننده ای که استفاده میکنید وابسته است.

زمان ضبط تصاویر از طریق دستگاه NVR و DVR و سپس ضبط شدن  تصاویر بر روی هارد به چه میزان می باشد

پردازش تصاویر از طریق دستگاه های DVRوNVR انجام می شود وسپس تصاویر بر روی هارد ذخیره می شود.زمان استفاده کردن از هارد و میزان حجمی که تصاویر اشغال می کنند به عواملی متفاوتی بستگی دارد که دراینجا به اختصار به این عوامل می پردازیم.اولین موردی که در زمان و میزان حجم داده ها موثر می باشد،گنجایش هارد می باشدکه بسته به میزان که هرچه بیشتر باشدحجم  بیشتری از  تصاویر را می توان ذخیره کرد.حجم ذخیره شدن داده ها بستگی به نوع فشرده سازی سیستم داردکه در بعضی از نوع فشرده سازی ها می توان تصاویر را تا 5 برابر فشرده تر ذخیره سازی کرد.از دیگر عواملی که در میزان حجم و زمان فشرده سازی داده ها  موثر می باشد می توان به کیفیت و رزولوشن تصاویر،تعداد فریم در ثانیه دردوربین مداربسته،تعداد دوربین های مداربسته ای که به دستگاه متصل می باشند،استفاده کردن از تکنولوژی MOTION DETECTION یا حساس به تشخیص حرکت یا استفاده نکردن از این تکنولوژی و… می توان اشاره کرد.

تکنولوژی MOTION DETECTION یا حساس به حرکت چیست؟

تکنولوژی MOTION DETECTION یا تکنولوژی حساس به حرکت تکنولوژی می باشدکه با استفاده از آن فقط درزمانی دستگاه شروع به ضبط می کند که حرکتی جلوی دوربین مداربسته رخ دهد و در صورتی که حرکتی وجود نداشته باشد تصاویر به صورت آنلاین فقط نمایش داده می شود.

تفاوت فشرده سازی به صورت سخت افزاری و نرم افزاری؟

در فشرده‌سازی سخت افزاری صدا و تصویر به صورت همزمان توسط یک سیستم CPU قوی و یک چیپ DSP ،پردازش و فشرده سازی می شوند ولی در فشرده سازی نرم افزاری ، فشرده سازی توسط کدنویسی های صورت می گیرد که باعث می شود فضای ram اشغال شده و در بعضی از مواقع موجب کند شدن و هنگ کردن دستگاه می شود.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *