همه چیز درباره اعلام حریق (Fire Alarm System)


درباره اعلام حریق (Fire Alarm System)

اگر به دنبال یک ساختمان هوشمند وامن هستید و برای کنترل و نظارت تمام قسمت های مراکز بزرگ ساختمانی و اداری که به دلیل وسیع بودن کنترل آنها دشوارتر است.برای بالا بردن امنیت محیطی نیاز است از سیستم ها ی هوشمند امنیتی ونظارتی مانند دوربین های مداربسته،دستگاه اعلام حریق و دزدگیر اماکن و…استفاده کنیم در این مقاله قصد داریم به معرفی دستگاه اعلام حریق ونحوه عملکرد آن و همچنین اجزای تشکیل دهنده آن می پردازیم،با ما همراه باشید.

 

سیستم اعلام حریق  چیست؟ 

سیستم اعلام حریق سیستمی هوشمند می باشد که با استفاده از تجهیزات مختلفی مانند انواع دتکتورها(شعله،حرارت،دود،گاز)،فلاشرها(تجهیزات سمعی وبصری)،آژیرها،شستی وکنترل پنل مرکزی،وظیفه تشخیص  اعلام حریق یا نشت گاز و…برعهده داردو اقدامات لازم جهت آگاه سازی ساکنین را انجام می دهد.

کاربرد سیستم اعلام حریق

سیستم های اعلام حریق در ابتدا جهت حفظ جان انسان ها درمقابل آسیب های که از حریق ویا نشت گاز و… به وجود می آید و سپس در جهت حفظ دارای افراد می باشد.باتوجه  به اینکه اطفا حریق در مراحل اولیه بسیار آسان تر  می باشد و آسیب های مالی را بسیار کاهش خواهد داد.استفاده ازسیستم های اعلام حریق در تمام ساختمان های مسکونی و اداری و کارخانجات و سوله ها کاربرد دارد و از خسارات جدی و پرهزینه ای که حوادثی مانند حریق ایجاد می کند جلوگیری می کند.

انواع سیستم اعلام حریق

به طور کلی سیستم های اعلام حریق به دو دسته دستی و خودکار(اتومات) تقسیم بندی می شوند.

سیستم اعلام حریق دستی

در این نوع سیستم اعلام حریق دستی باید یک شخص به صورت دستی آژیر هشدار را به صدا دربیاورد و یکی از معایب این روش این است که تا زمانی شخصی به طور دستی آلارم را به صدا درنیاورد آژیر به صدا در نمی آید و ساکنین وافراد نمی توانند از هشدار خطر آگاه شوند.با این وجود تمام مکان های که دارای سیستم های خودکار می باشند باید از سیستم های دستی نیز استفاده  کنند.

سیستم اعلام حریق خودکار(اتومات) 

سیستم اعلام حریق سیستمی است که از طریق انواع دتکتور (سنسور ها وحسگرهای) متفاوت که هرکدام نسبت به عوامل مختلفی مانند دود،شعله،حرارات،مونوکسید کربن،حساس هستند و درمقابل این عوامل فعال شده و سیگنال را به پنل مرکزی دستگاه ارسال کرده و در نتیجه  آژیر به صدا درو می آید.سیستم های اعلام حریق خودکار خود به دو نوع سیستم اعلام حریق موضعی(انفرادی) و سیستم اعلام حریق مرکزی می باشد.

سیستم اعلام حریق موضعی(انفرادی)

سیستم اعلام حریق موضعی (انفرادی) به این صورت است که برروی حسگر ها(آشکارسازها)به صورت جداگانه آژیر هشدار نصب می شود و در صورت بروز حادثه این حسگر ها به صورت جداگانه اعلام حریق را انجام می دهند و آژیر به صدا در می آید.این حسگر ها باید دارای باتری مناسب وقوی و  حداقل عمر دستگاه 5سال باشند.

سیستم اعلام حریق مرکزی

درسیستم اعلام حریق مرکزی حسگرها به پنل مرکزی متصل هستند و در صورتی که حسگر ها فعال شوند سیگنال به پنل مرکزی فرستاده می شود و پنل مرکزی آلارم های را به صدا در می آورد.

انواع سیستم های اعلام حریق خودکار(اتومات)

سیستم اعلام حریق متعارف(conventional)

در این نوع از سیستم های اعلام حریق که به نام اعلام حریق متعارف یا معمولی ویا کانونشنال،شناخته می شوند.در سیستم ها ی حریق متعارف منطقه های مختلفی در ساختمان تعریف می شوند که هر منطقه بر حسب نیاز تعدادی شستی،دتکتور و آژیر نصب می شود و همه این تجهیزات به دستگاه پنل مرکزی سیستم متصل هستند و درصورتی که حسگرها فعال شود ابتدا در همان منطقه آژیر به صدا در می آید و در صورتی که سیگنال قطع نشود و ادامه پیدا کند آژیر هشدار سیستم اعلام حریق فعال می شود.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر(Addressable)

این سیستم اعلام حریق به نوعی سیستم اعلام حریق هوشمند محسوب می شود و به این صورت است تمام تجهیزات به کاررفته در این سیستم از آدرس و کد مخصوص به خود برخوردار می باشند که براساس آن محل وقوع آتش یا حادثه ویا تجهیزاتی که سیگنال را فرستاده اند شناسایی می شوند ومحل دقیق آنها مشخص می شود.سیستم های اعلام حریق آدرس پذیراز تکنولوژی و کیفیت فنی برخوردار می باشند.

سیستم اعلام حریق بی سیم(wireless)

سیستم های اعلام حریق بی سیم جایگزین سیستم های قدیمی وسنتی باسیم می باشند و نسل جدیدی از سیستم ها ی اعلام حریق می باشند. این سیستم دارای  ارتباطات ایمن وسریعی که بین سنسورها و پنل ها برقرار می شود.این سیستم به نوعی یک سیستم کاملا هوشمند می باشد.

اجزای سیستم اعلام حریق

به طور کلی سیستم های اعلام حریق دارای تجهیزات مختلفی جهت عملکرد مناسب و داشتن قابلیت های بیشتر دارا می باشند.این تجهیزات عبارتند از تجهیزات اعلام حریق سمعی وبصری،آژیرها،فلاشرها،اندیکاتورها،تجهیزات کشف و آشکارسازی،انواع دتکتورها،پنل مرکزی و…می باشد.

کنترل پنل 

کنترل پنل در واقع یکی از مهمتر ین و اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق می باشدکه وظیفه برقرار کردن رابطه بین اجزای مختلف سیستم و همچنین به صدا درآوردن آژیر هشدار می باشد.

دتکتور  اعلام حریق 

دتکتورها وظیفه کشف و اعلام حریق را بر عهده دارند.این تجهیزات در صورت وقوع حریق سیگنالی را به پنل مرکزی می فرستند و درانواع مختلفی وجود دارند که عبارتند از دتکتور حرارتی،دتکتور دود،دتکتور شعله،دتکتور گاز می باشند.

دتکتور حرارتی(Heat Detector)

این دتکتور دارای دو نوار فلزی است که از جنس های متفاوتی می باشند و به نام بی متال(bimetal) شناخته می شود.این بی متال در یک محفظه بسته قرار دارند در صورتی که در محیط دما افزایش پیدا کند،این دو فلز با هم ارتباط برقرار میکنند و باعث میشود که دتکتور فعال شود و سیگنال را به پنل مرکزی انتقال داده و آژیر به صدا در می آید.

دتکتور دود(Smoke Detector)

دتکتور دود به وسیله ذرات معلق در هوا ،می تواند حریق را تشخیص دهد.این نوع دتکتور خود به دو نوع دتکتور دود یونیزه و دتکتور دود فوتو الکتریک می باشد.

دتکتور دود یونیزه: دتکتور یونیزه از دو صفحه روبه روی هم  تشکیل شده که هرکدام به یک قطب منبع تغذیه متصل می باشند.صفحه اول برای تشخیص تغییرات رطوبت،دما و فشار محیط استفاده می شود.صفحه دوم دارای یک محفظه رادیو اکتیو می باشد که  بین دو صفحه  به طور دائم ساطع می شود.وجود دود در محفظه باعث کاهش ذرات یونیزه شده می باشد که موجب کاهش جریان داخل دتکتور می شود و باعث ارسال سیگنال به پنل مرکزی می شود.

دتکتور فتو الکتریک:دتکتورفتو الکتریک از یک حسگر گیرنده نود ویک  LED  تشکیل شده است در صورتی که دود در محفظه دتکتور باشد قطع شدن یا محو شدن پرتوی نوری که به دتکتور می رسد می شود و باعث فعال شدن دتکتور می شود.

 

آژیر اعلام حریق

آژیر اعلام حریق از تجهیزات سمعی  سیستم های اعلام حریق می باشند که باید صدای درمکان های نصب شوند که مناسب باشند و  صدای این آژیر ها باید 65 دسی بل  باشد.

ریموت اندیکاتور

ریموت اندیکاتور در واقع چراغ های کوچک قرمز رنگی هستند که در بالای درب های مختلف و در چندین محل متفاوت نصب می شوند که برای تشخیص سریع محل وقوع حادثه در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر و متعارف استفاده می شوند.

چراغ چشمک زن اعلام حریق

چراغ های چشمک زن اعلام حریق،چراق های کوچیک قرمزی هستند که در موازات آژیر ها نصل می شوند و جز تجهیزات بصری اعلام حریق می باشند که برای آگاه سازی ناشنوایان بسیار مفید می توانندباشند.

شاسی اعلام حریق

شاسی یا شستی اعلام حریق یکی از تجهیزات سیستم اعلام حریق می باشد که افراد با فشار دادن شاسی سیگنال را به پنل مرکزی ارسال می کنند.

 

کلام آخر 

در این مقاله به معرفی سیستم اعلام حریق و انواع آن وکاربرد آن در تمامی مراکز ساختمانی واداری و همچنین اجزای تشکیل دهنده آن پرداختیم.تکنولوژی های پیشترفته به کاررفته در این سیستم های اعلام حریق توانسته کوچک ترین خطاها در زمینه تشخیص وقایع را از بین ببرد و شما می توانید با استفاده از این اطلاعاتی که در این مقاله ارائه شد سیستم اعلام حریقی که مناسب با نیاز های شماست انتخاب کنید تا شما را در زمینه حفظ امنیت محیطی کمک کند.

خریدسیستم اعلام حریق

شما می توانید جهت مشاوره وخرید سیستم اعلام حریق  با تیم مجرب  الکامپ تماس حاصل فرمائید.

 

 

 

 

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *