تنظیمات OSD در دوربین مداربسته


OSD در دوربین مداربسته چیست؟

OSD مخفف عبارت  On Screen Display می باشد و به معنی نمایش بر روی صفحه می باشد .OSD در واقع منوی بر روی دوربین های مداربسته می باشدکه با استفاده از آن می توان برخی از تنظیمات تصویر مانند رنگ تصویر،روشنایی،نور و قابلیت های BLC,WDR,AGC و … را انجام داد.داشتن OSD در دوربین های مداربسته یک مزیت محسوب می شود در قیمت دوربین مداربسته تاثیز گذار می باشد و قیمت دوربین مداربسته را افزایش می دهد.OSD مانند یک کنترل کوچک می باشد که چهار دکمه د رجهت های  بالا ،پائین ،چپ و راست دارد.

تنظیماتی که می توان با  استفاده از OSD انجام داد

قابلیت WDR (Wide Dynamic Range)

WDR مخفف عبارت Wide Dynamic Range، به معنی بازه ی دینامیکی بالا می باشد. با  استفاده ازقابلیت  WDR تعادل نور در محیط های روشن و تیره ایجاد می شود.به طور مثال زمانی که یک  سوژه در محیطی کم نورقرار داردو  در کنارآن یک  فضایی بسیار روشن وجود داردجزئیات تصویر به خوبی نشاه داده نشده و ممکن است تصاویر تیره دیده شود ولی با استفاده از این قابلیت نور در تصویر می تواند به درستی پخش شده واز تاریک یا وضوح نداشتن تصویر جلوگیری شود.

قابلیت (DWDR (Digital Wide Dynamic Range

DWDR مخفف عبارت Digital Wide Dynamic Range  می باشد و به معنی محدوده گستره دینامیکی به صورت دیجیتال در دوربین مدار بسته است. DWDR هم مانند قابلیت WDR،جهت برقرار کردن تعادل نور در محیط های روشن وتیره می باشد. در قابلیت DWDR  تصویربرداری توسط دوربین مدار بسته یک بار با دور تند و یک بار با دور کند انجام می شود، سپس سنسورهای دوربین، دو تصویر را با  یکدیگر ادغام کرده و در نهایت  تصویر را با  کیفیت و رزولوشن بالا به دست می آید. کاربرد قابلیت DWDR و WDR در دوربین مدار بسته مشابه است . در قابلیت DWDR گستره دینامیکی دیجیتالی برای دوربین های مدار بسته در حدود 30 تا 40 دسی بل می باشد.در مقایسه دور قابلیت WDR و DWDR کارایی و کیفیت ثبت و ارسال تصاویر در دوربین مدار بسته با قابلیت WDR بسیار بالاتر می باشد. بنابراین در مواردی که کاربرد امنیتی دارد و یا اختلاف سطح نور در محیط، خیلی زیادباشد از دوربین های مداربسته با قابلیت WDR استفاده می شود. در دوربین های مدار بسته ای که دارای  قابلیت DWDRهستند از  قیمت کمتری برخوردار می باشند قیمت آنها مقرون به صرفه می باشد.

 

قابلیت  (HLC (High Light Compensation

فناوری HLC (Highlight compensation) یا جبران هایلایت،منابع نوری محیط مانند چراغ‌ها راکه باعث می شوند قسمتی از تصویر نورزیاد داشته باشد ویا اینکه لکه سفید ایجاد کند را تعدیل کرده و نور را تنظیم می کند.  با استفاده ازاین قابلیت و  حسگرهایی به کار رفته در آننقاط پرنور در تصویر  تشخیص داده و نوردهی در این نقاط را  به صورت خودکار کاهش می‌دهد. از این قابلیت معمولا در  دوربین‌های مداربسته ای که در چهار راه ها و کنترل ترافیک که نیاز به پلاک خوانی می باشد و درب های ورودی اماکن مورد استفاده قرار می گیرد.

 

قابلیت(AGC (Auto-Gain-Control

قابلیت AGC مخفف عبارت Auto Gain Control می باشد.در این فناوری زمانی که محیط نور کمی دارد و تصاویر بی کیفیت هستند به صورت اتوماتیک نور محیط را افزایش داده وتصاویر با کیفیت تری را ارائه می دهد.عملکرد این فناوری به این صورت می باشدکه زمانی که نور در محیط کم می شود به صورت اتوماتیک با تقویت کردن سیگنال های تصاویر نور تصاویر را افزایش داده و تصاویر با کیفیت بالاتری مشاهده می شوند.

قابلیت DAY/NIGHT(روز و شب)

با استفاده از قابلیت DAY/NIGHT  دوربین مداربسته می تواند به صورت خودکار نور خود را تنظیم کند.در رو شنایی روز که نور محیط مناسب و تصاویر از نور کافی برخودار می باشند تصاویر با کیفیت می باشد ولی در تاریکی شب ویا زمانی که نور محیط کم باشد با استفاده از این قابلیت و عملکرد آن تصاویر به وصورت اتوماتیک از حالت رنگی به حالت سیاه و سفید تغییر کرده و سیاه وسفید شدن تصاویر  باعث می شود تصاویر با کیفیت تری مشاهده و ضبط شود.

 

قابلیت (DPC (Dead-Pixel-Compensation

وقتی نور محیط به حد نا مطلوبی می رسد به اصطلاع در تصویر پیکسل مرده به وجود می آید و باعث می شود تصاویر نامطلوبی به وجود آید.قابلیت DPC این پیکسل های مرده را تشخیص و شناسایی کرده و به صورت دیجیتالی پیکسل های مرده را اصلاح کند.

 

قابلیت  Back Light Compensation) BLC)

BLC  مخفف عبارت  Back Light Compensation می‌باشد.در واقع BLC  در دوربین مداربسته، یک مکانیزم نرم افزاری برای تنظیم و متعادل سازی نور  در پس زمینه تصاویر می باشد.با استفاده از قابلیت BLC باتنظیم کردن نور های متفاوت در پس زمینه تصاویر را متعادل می کند.

 

قابلیت (Automatic White Balance )AWB

AWB مخفف عبارت( Automatic White Balance ) می باشد و به معنی تعادل رنگ سفید می باشد.درواقع عملکرد این قابلیت به این صورت می باشدکه تنظیم کننده  دمای رنگ ویدیو می باشد به صورتی نور ورنگ تصویر به مانند همان رنگی باشدکه چشمان انسان میبیند .قابلیتAWB دوربین‌های مداربسته قسمت های از تصویر که رنگ سفید داردن در تصویر هم به صورت سفید نمایش داده می شود و رنگ‌هایمانند  آبی، نارنجی یا سبز که به صورت اشتباه دیده می شوند حذف می شوند.

قابلیت( DIGITAL ZOOM)

قابلیت ZOOM DIGITAL یا بزرگ نمایی دیجیتال در دوربین مداربسته قابلیتی است که به وسیله برنامه نویسی و نرم افزار  تهیه شده است.در  این روش بزرگ کردن تصویر،بزرگ شدن تصویر با کاهش کیفیت همراه می باشد،زیرا در این نوع از بزرگنمایی  پیکسل های تصویر بزرگ می شود  تصویر تار نشان داده می شود. در روش بزرگنمایی دیجیتال تغییری در فاصله کانونی به وجود نمی آورد .

 

خرید دوربین های مداربسته با قابلیت OSD

جهت خرید انواع دوربین های مداربسته با قابلیت OSD  از برند های معتبری مانند داهوا،هایک ویژن و… با شماره 02158731 تماس حاصل نمائید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *