تفاوت بین دو دستگاه NVR و DVR؟


تفاوت بین دو دستگاه NVR و DVR؟

دستگاه NVR چیست؟

 NVR مخفف عبارت  Network Video Recorder است و به معنی ضبط کننده ویدیویی شبکه می باشد.دستگاه NVR در واقع یک دستگاه ضبط و پردازش تصاویر دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP  می باشد . این دستگاه علاوه بر پردازش وذخیره سازی تصاویر، دارای قابلیت های هوشمند دیگر مانند شمارش افراد، تشخیص چهره، تشخیص پلاک ماشین می باشد.
دستگاه DVR چیست؟
DVR مخفف عبارتDigital Video Recorder است و  به معنی ضبط ویدئویی دیجیتال می باشد.دستگاه DVR در واقع یک دستگاه پردازش کننده  تصاویر دوربین های مدار بسته بر بستر  آنالوگ یا HDمی باشدکه تصاویر آنالوگ دریافتی از دوربین مداربسته را به داده های دیجیتال و قابل ثبت بروی هارد تبدیل می کند.
تفاوت بین دو دستگاه NVR و DVR
تفاوت بر اساس تکنولوژی
اولین و اساسی ترین تقاوت بین دستگاه NVR و DVR تفاوت در بستر تکنولوژی مورد استفاده آنها می باشد.دستگاه NVR از دوربین های مداربسته با بستر تحت شبکه یا IP پشتیبانی می کندو دستگاه DVR از دوربین های مداربسته بربستر HD پشتیبانی می کند.دستگاه DVRاز دوربین های مداربسته با تکنولوژی HDTVI،HDCVI،AHD،CVBS را پشتیبانی می کند.
نحوه اتصال دستگاه های NVR  و DVR
دوربین های مداربسته آنالوگ و یا HD جهت اتصال به دستگاه DVR از کابل کواکسیال و فیش BNC استفاده می کنند و تعداد دوربین های مداربسته به هر تعدادی که باشد توسط کابل و فیش به صورت مستقیم به دستگاه DVR متصل  می شود.دستگاه NVR از طریق کابل شبکه و سوئیچ به دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP متصل می شود.یرای اتصال چندین دوربین مداربسته تحت شبکه به دستگاه NVR از سوئیچ شبکه استفاده می کنند و دوربین های مداربسته به صورت مستقیم به دستگاه NVR متصل نمی شوند.
تفاوت در کیفیت و  رزلوشن تصاویر
دستگاه های NVR  از دوربین های مداربسته از کیفیت 2 مگا پیکسل تا کیفیت 12مگا پیکسل و همچنین کیفیت 4K پشتیبانی می کند.ولی در دستگاه DVR  حداکثر پشتیبانی از کیفیت تصاویر دوربین های مداربسته تا کیفیت 5 مگا پیکسل می باشد.بنابراین دستگاه NVR از کیفیت و رزولوشن یالاتری پشتیبانی می کند.
فضای ذخیره ساز ی

دستگاه NVR و DVR از نظر فضای ذخیره سازی نیز متفاوت می باشند.دستگاه NVR بر روی فضاهای متفاوتی می تواند ذخیره سازی را انجام دهد .دستگاه NVR  می تواند بر روی هارد، شبکه، تجهیزات جانبی مانند هارد پرتابل ذخیره سازی را انجام دهد. هر دستگاه NVR می تواند از ظرفیت های متفاوتی هارد دیسک  تا ظرفیت 12 ترا بایت را پشتیبانی کند.ولی DVRمی توانداز هارد با حداکثر ظرفیت 6ترابایت پشتیبانی کند.دستگاه های NVR و DVR بسته به تعداد کانال های ورودی تصاویر از تعداد هارد دیسک های متفاوت با ظرفیت های متفاوت پشتیانی می کند.به طور مثال دستگاه 16 کانال از 2 هارد دیسک پشتیبانی می کنداین ویژگی درهر دو دستگاه مشترک می باشد.

تفاوت در شبکه

یکی دیگر از قابلیت های دستگاه NVR امکان قرار گرفتن این دستگاه در شبکه می باشد.دستگاه  NVR از قابلیت های Network مانند HTTP, HTTPs, TCP/IP, IPv4/IPv6, UPnP, RTSP, UDP, SMTP, NTP, DHCP, DNS, IP Filter, PPPoE,DDNS, FTP, Alarm Server ب پشتیبانی می کند.شما می توانید از طریق IP دوربین مداربسته و دستگاه NVR به  تصاویر دسترسی پیدا کنید و این تصاویر را چه به صورت شبکه داخلی ویا بر روی اینترنت دریافت کنید.برای دریافت تصاویر در دستگاه DVR فقط می توان از طریق دستگاه DVR به تصاویر دسترسی پیدا کرد و دسترسی به تصاویر از طریق دوربین مداربسته به تنهایی امکان پذیر نمی باشد.

 

قابلیت های هوشمند 

دستگاه NVR علاوه بر پردازش تصاویردارای قابلیت های هوشمندی می باشد که این قابلیت ها در دستگاه DVR وجود ندارد.از جمله این قابلیت های هوشمند می توان به تشخیص چهره افراد به صورت هوشمند،تشخیص پلاک،قابلیت MOTION DETECTION (حساس به حرکت)می باشد. قابلیت MOTION DETECTION به این صورت عمل می کند که در صورتی که حرکتی جلوی دوربین مداربسته باشد دستگاه شروع به ضبط تصاویر می کند و در صورتی که حرکتی وجود نداشته باشد تصاویر فقط به صورت زنده می توان مشاهده کرد.قابلیت های تشخیص چهره و تشخیص پلاک هم یکی از مهمترین قابلیت های هوشمند دستگاه های NVR می باشدکه در پیشگیری و شناسایی جرم و جنایت بسیار حائز اهمیت می باشد.

قابلیت اتصال

دستگاه NVR از نظر اتصال به انواع دوربین های مداربسته مانند دوربین های بی سیم،دوربین های سیمی از انعطاف بیشتری برخوردار می باشد در صورتی که دستگاه DVR فقط می تواند به دوربین های مداربسته سیمی متصل شود و از این نظر از انعطاف کمتری در قابلیت اتصال برخودار می باشد.

ارسال صدا

در دستگاه NVR انتقالتصاویر و همچنین صدا  از طریق کابل شبکه انجام می شود.ولی در دستگاه ها ی DVR تعداد پورت های صدا کمی وجود داردو  انتقال صدا از طریق کابل کواکسیال ممکن نمی باشد.بااستفاده از فناوری DAC ارسال صدا صورت می گیرد.

خرید دستگاه NVR و  DVR

جهت خرید انواع دستگاه های DVR و NVR با برند های معتبری مانند هایک ویژن و داهوا با شماره 02158731 تماس حاصل فرمائید.

 

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *