تاریخچه دوربین مداربسته


تاریخچه دوربین مداربسته

اولین دوربین مداربسته درسال 1942 توسط یک مهندس آلمانی به نام والتر بروخ طراحی و ساخته شد.این دوربین مداربسته جهت نظارت پرتاب موشک های V2 ارتش آلمان نازی مورد استفاده قرارگرفت.در آن زمان این  دوربین های  مداربسته قابلیت ضبط تصاویر را نداشتند و فقط می توانستند تصاویر رابه صورت آنلاین مشاهده کنند .وپس از 7 سال در سال 1949  اولین دوربین مداربسته  تجاری  در امریکا با نام Vericon وارد بازار شد و جهت مصارف تجاری بدون مجوز دولتی مورد استفاده قرار می گرفت.در ابتدا مردم از استفاده دوربین های مداربسته ترس داشتند ولی پس از گذشت زمان مردم به اهمیت استفاده این دوربین ها جهت تامین امنیت پی بردند.

دوربین های آنالوگ  VCR

دستگاه VCR مخفف  عبارت Video Cassette Recorder است. براساس این تکنولوژی تصاویر  و صدا بر پایه آنالوگ روی کاست ضبط میکند. شرکت سونی نمونه اولیه VCR را در اکتبر 1969 ارائه کرد و بعد از دو سال این محصول به عنوان یک محصول استاندارد و قابل عرضه وارد بازار شد. اولین دوربین مداربسته با تکنولوژی  VCR در سال 1971 توسط  کمپانی سونی فروخته شد.

دوربین های دیجیتال

با پیشرفت تکنولوژی در دهه 1980تکنولوژی به کاررفته در دوربین‌های مداربسته از فرمت آنالوگ به دیجیتال تغییرپیدا کرد.  استفاده از تکنولوژی دیجیتال امکانات و قابلیت های زیادی مانند بالابردن کیفیت و رزلوشن  تصاویر، امکان ضبط تصاویر با کیفیت بالاتر و امکان  ذخیره‌سازی بیشتر با کیفیت بالاتر را فراهم کرد.

دوربین های مداربسته تحت شبکه یا IP

تکنولوژی  تحت شبکه  مخفف عبارت Internet Protocol camera  می باشد.اولین دوربین مداربسته تحت شبکه در سال 1996 توسط شرکت آکسیس AXIS بر بستر نرم افزار Linux معرفی شد.این دوربین‌ها مداربسته دارای استانداردهای HTTP و RTSP بو گردیده بود و ازفرمت استاندارد IP برای ارسال تصاویر  استفاده می‌کرد.

استفاده از هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

بعدازبه روی کارآمدن دوربین ها ی مداربسته با فرمت IPو قابلیت ها ی زیادی که به دوربین های مداربسته افزود،هوش مصنوعی انقلابی جدید در حوزه دوربین های مداربسته ایجاد کردکه باعث به وجود آمدن نسل دوربین های مداربسته هوشمند شد که با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق می توانند هوش انسان را شبیه سازی کنند و با به حداقل رساندن خطاهای انسانی،بسیار کارآمد تر از انسان عمل کنند.

اولین دوربین مداربسته در ایران

اولین دوربین مدار بسته در ایران به سال  1339 هجری شمسی جهت استفاده  دوربین کنترل سرعت در جاده کرج  مورد استفاده قرار گرفت.

گسترش دوربین های مدار بسته در سراسر جهان

امروزه دوربین های مداربسته برای اهداف مختلفی مانندنظارت در اماکن عمومی جهت جلوگیری از وقوع  جرایم و کنترل انسان ها ، نظارت وبررسی  در محیط های صنعتی ویا محیط های که  ممکن است حضور در آن برای  انسان مناسب نباشد استفاده می شود.استفاده از دوربین های مداربسته در جوامع انسانی با سرعت بالایی روبه افزایش می باشدو از مزیت های مانند پیشگیری از وقوع جرایم دارد ولی برخی معتقد هستند افزایش استفاده از دوربین های مداربسته می تواندتهدیدی برای  حریم خصوصی انسان می باشد و. از این رو استفاده و کاربرد دوربین های مداربسته باید با دقت و کنترل بیشتری صورت گیرد تا در راستای  آسایش وآرامش انسان به کارگرفته شود.

بیشترین استفاده دوربین های مداربسته در جهان

براساس آمارهای  جمع‌آوری شده، چین ، ایالات متحده و آلمان کشورهایی هستند که بیشترین تعداد دوربین نظارت را در جهان دارند. چین با تعداد 200 میلیون  نصب دوربین مداربسته  حدود چهار برابر بیشتر از ایالات متحده درکشور خود ،بیشترین استفاده کننده دوربین های مداربسته در جهان می باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *