اینترنت اشیا (IOT) چیست؟

Internet of things - IOT concept. Businessman offer IOT products and solutions. Young businessman select the abstract chip with text IoT on the virtual display.


اینترنت اشیا چیست؟

تاریخچه اینترنت اشیا

اینترنت اشیا مخفف عبارت ( Internet of Things ) می باشد . درسال ۱۹۸۲ دانشمندان دانشگاه ( Carnegie Mellon University ) کارنگی ملون در پیتسبورگ پنسیلوانیا تحقیقاتی درباره ساخت ماشین‌های هوشمند انجام داده و سرانجام موفق شدندتا یک دستگاه فروش خودکار کوکاکولا را با استفاده از میکروسوئیچ های با تکنولوژی بالا تولید کنند . با استفاده از این تکنولوژی می توانستند موجودی تعداد بطری های موجود در دستگاه و همچنین دمای نوشابه های کوکاکولا را بررسی کنند و آمار دقیقی از آن دریافت کنند . در سال ۱۹۹۹ اصطلاح اینترنت اشیا ( IOT ) برای اولین بار توسط کوین اشتون مطرح شد . او یک ایده جهت استفاده از تگ های ( RFID ) در خط تولید یک کارخانه تولیدی لوازم آرایشی بود . تگ های RFID شامل یک مدار الکترونیکی جهت ذخیره اطلاعات و یک آنتن برای دریافت سیگنال و انتقال آن مورد استفاده قرار می گیرد .

 

در این مقاله قصد داریم به تعریف جامعی از اینترنت اشیا و کاربرد آن بپردازیم .IOT یا اینترنت اشیا به اصطلاح استفاده از تکنولوژی های متنوعی که بر بستر اینترنت هستند، اشیاء را هوشمندکرده و امکان ارتباط را به این اشیا داده می شود . اگر بخواهیم به طور واضح تری درباره استفاده اینترنت اشیا و کاربرد آنها مثالی بزنیم می توانیم از وسایل موجود در یک خانه و یا یک شرکت صحبت کنیم که به اینترنت متصل هستند و می توان از راه دور آن را کنترل یا تنظیم کرد . در قدم های بعدی و با پیشترفته تر شدن تکنولوژی ها می توان از هوش مصنوعی استفاده کرد و هوش مصنوعی با استفاده از یادگیری عمیق و سایر فناوری های پیشترفته، خود به تنهایی تصمیم و تنظیم سیستم بپردازد . درادامه این مطلب به کاربرد اینترنت اشیا و تاثیرات مثبت و منفی که در زندگی ما ایجاد می کنند می پردازیم.

کاربرد اینترنت اشیا

هدف اصلی و کاربرد اینترنت اشیا در زندگی انسان تامین رفاه بیشتر می باشد.دراینجا به کاربردهای متنوعی که اینترنت اشیا می تواند در زندگی انسان داشته باشد می پردازیم:

  • کاربردIOT در زندگی شخصی
  • کاربرد IOT در حفظ امنیت و حریم شخص
  • کاربرد IOT در حوزه درمان

کاربرد IOT در زندگی شخصی

از اینترنت اشیا IOT می توانید در خانه شخصی خود برای مواردی مانند باز و بسته کردن درب منزل یا پارکینگ از راه دور یا به صورت خودکار ویا خاموش و روشن کردن لوازم برقی مانند چراغ ها و وسایل گرمایشی و یا تاسیساتی منزل استفاده کرد . استفاده از IOT  در تهیه یک لیست از موادی که در یخچال شما وجود داشته باشد و در صورت تمام شدن موجودی آن به شما پیامی داده شود در گذشته یک رویا بوده باشد ولی امروزه با استفاده از IOT و ترکیب آن با هوش مصنوعی این امکانات قابل دسترس هستند و به راحتی می توان یک خانه تمام هوشمند در اختیار داشت .

کاربرد IOT در حفظ امنیت و حریم شخصی

استفاده از IOT در حوزه امنیت یکی از مهمترین کاربرد های این تکنولوژی می باشد . استفاده از IOT و هوش مصنوعی به طور همزمان در دوربین های مداربسته هوشمند می تواند یکی از بهترین راه حل های تامین امنیت در منازل یا اداره ها و اماکن عمومی و تجاری باشد . با استفاده از دوربین های مداربسته هوشمند که قابلیت های مانند تشخیص چهره یا تشخیص پلاک دارند می توان به شناسایی افراد پرداخت و از ورود افراد غیر مجاز به یک مجموعه جلوگیری کرد و یا بعداز اتفاق افتادن یک حادثه آن را پیگیری کرد و با استفاده از تصاویر دوربین ها مداربسته به شناسایی افراد پرداخت .

کاربرد IOT در حوزه درمان

استفاده از IOT  در حوزه های مختلفی مانند حوزه درمان و در تجهیزات درمانی پیشترفته همراه با هوش مصنوعی می تواند مورد استفاده قرار گیرد . استفاده از IOT در حوزه های مختلف نیاز به زیرساخت های پیشترفته دارد .

 

 

 

مزایای استفاده از IOT

  • انتقال داده در دستگاه های الکترونیکی بسیار ساده انجام می گیرد و باعث کاهش هزینه های انتقال داده ها می باشد .
  • استفاده از IOT نیاز به حضور انسان جهت مدیریت و نظارت در محیط را کاهش می دهد .
  • با استفاده از IOT و همچنین هوش مصنوعی می توان بر روی داده ها تحلیل های انجام داد که انسان قادر به انجام آنها نمی باشد .
  • امکان دسترسی به داده های IOT در هر زمان و مکانی باعث دسترسی آسان به داده ها را می دهد .

معایب استفاده از IOT

  • خرابی دریک دستگاه می تواند باعث خرابی و مشکل در سایر دستگاه ها شود
  • امکان هک شدن داده ها از تمامی دستگاه ها
  • عدم اتصال دستگاه با یکدیگر به دلیل نبودیک استاندارد در برند های مختلف و سیستم های متفاوت

کلام آخر:

استفاده از IOT و هوش مصنوعی توانسته تاثیرات زیادی در افزایش رفاه انسان داشته باشد و یکی از مهمترین عواملی که در رفاه زندگی می تواند تاثیر گذار باشد، تامین امنیت در زندگی انسان می باشد که بااستفاده از دوربین های مداربسته و سیستم های حفاظتی مانند انواع دزدگیرهای هوشمند توانسته سهم عمده ای از این فرآیند را فراهم سازد.

خرید انواع دوربین های مداربسته و سیستم های حفاظتی 

جهت خرید انواع  دوربین های مداربسته و سیستم های حفاظتی با شماره 02158731 با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *